خلاصة:
گسترش روزافزون صنعت پویانمایی در طول دهههای اخیر، خصوصا در چند سال گذشته، که به افزایش چشمگیر سرمایهگذاری در این صنعت منجر شده و مخاطبان را به طیف وسیعی از کودک تا بزرگسال کشانده است، بیش از همه حاصل سرمایهگذاری وافر صهیونیسم فرهنگی است که به هدف تبلیغ دیدگاههای جهانخوارگی این آیین، در حال انجام میباشد.
درک عمیق از نتایج و پیامدهای این حرکت خزنده فرهنگی، انجام مطالعات جدی در مورد آن را میطلبد تا با کمک تحلیل آثار برجسته و پرمخاطب آن، و تلاش برای بالابردن سواد رسانهای مخاطبان، آنان را در تشخیص درست از نادرست پیام این فیلمها آگاه سازد.
این مقاله کوشیده است پس از بیان ضرورت و هدف این کار، به واکاوی روششناسی مطلوب با توجه به ضعفهای موجود در روش مرسوم نقد و تحلیل پویانمایی بپردازد. در روش پیشنهادی، پژوهشگر علاوه بر بررسی فنی و مبنایی آثار پویانمایی، به جوّ پیرامونی و ریشهها و نظام تولید اثر سینمایی در سینمای غرب وهالیوود نیز نگاهی انداخته است تا مربع فرم، حکمت، صنعت و رسانه انیمیشن به صورت جامع تحلیل شود.
بهعنوان مورد مطالعاتی، به دلیل گستردگی موضوع و تعداد زیاد انیمیشنهای حامل پیامها و اساطیر و الگوهای یهودی، از میان همه یکی از تاثیرگذارترین آنها، یعنی انیمیشن شاهزاده مصر که قرائت یهودیانهالیوود از داستان زندگی حضرت موسی7 در تورات است، بهعنوان نمونه برگزیده شده است. امید آنکه این نوشته زمینهساز تحقیقات جدی بعدی باشد.
The increasing development of animation or animated films in recent decades, especially in the last few years, which resulted in the growth of investment in this work of art and attracted an audience of not only the wide range of children but also adults is the product of considerable investment of cultural Zionism which is aimed at promoting its ideal of devouring the whole world.
The deep understanding of the consequences of this creeping cultural movement requires one to make a serious study of it. This study helps to make an analysis of the great animated films with their wide and varied audience seeking to enhance the audience’s mass literacy in order to enable them to make a distinction between the right and wrong messages these films convey.
In this article, an attempt has been made first to make clear the necessity and the purpose of the study at hand, and then to explore the appropriate methodology needed for the analysis and criticism of animated films, given the fact that there are some deficiencies in the customary methods of analysis and criticisms regarding animated films. The suggested methodology makes it possible for the researcher to make a technical and fundamental study of the works in the field of animation, casting light on the atmosphere, the roots as well as the system of production of cinematic works in the west and in Hollywood movie industry which, in turn, paves the ground for a comprehensive analysis of these four aspects: ‘form’, ‘wisdom’, ‘art’ and ‘animated media’.
As an example of a case study, and due to the wide scope of the subject in question and the great number of animated films with their varied Jewish messages, myths and patterns (models), ‘The Prince of Egypt’ as one of the most effective animated film representing the Jewish version of the story of Moses in Torah has been selected. We hope that this article will pave the ground for future serious studies in this regard.
ملخص الجهاز:
(یوسفزاده،1390، ص14-30) که پنج مورد اول را با عنوان «روساخت» میشناسد و مورد ششم را به عنوان «ژرفساخت» میشناسد: روساخت شامل سبک (مجموعه عناصر بیانی و محسوس و تکنیکی و فرمی)، طرح (چینشی از روایت که در فیلمنامه مطرح میشود)، داستان (شرح ساده رویدادهای اصلی، به ترتیب زمانی و مکانی در تاریخ واقعی 1 )، احساس (احساسات القا شده در فیلم یا انیمیشن یا متن هنری 2 )، معانی (مفاهیمی است که مخاطب از متن دریافت میکند و دارای سطوح متفاوتی است که میتواند عینی یا انتزاعی و کلی و قابل تطبیق با جامعه هنرمند باشد) (بوردول و تامسون، 1385، ص55-59) و مبانی (پیشفرضهای مؤلّف برای بنانهادن جهان داستانی، اعم از مبانی کلان (هستیشناسی و معرفتشناسی و انسانشناسی و ایدئولوژیک و خداشناسی و جهانبینی مؤلّف اثر هنری) و مبانی خرد (اقتصادی، سیاسی، اخلاقی، جنسیت و ...
در انتهای روش مختار باید گفت که نمیتوان در نقدهای کوتاه، به همه این مطالب پرداخت، ولی با توجه به نوع اثر و گرایشهای تکنیکی و فکری و معنایی آن، هر جا لازم باشد به برخی از این وجوه اشاره خواهیم داشت و خود را مقیّد به نقد فرمالیستیِ صرف یا نقد مؤلّف صرف یا نقد روانشناختی یا ایدئولوژیک یا فمینیستی مرسوم نام دقیق این کتاب به انگلیسی چنین است: An Empre of Their Own: How the Jews Invented Hollywood, c 1988 این کتاب با نام امپراتوریهالیوود، مروری بر زندگی خالقان یهودی سینما نوشته نیل گابلر، به فارسی نیز ترجمه و در سال 1391 نشر عابد تهران منتشر کرده است.