خلاصة:
هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل کیفی آموزش سلامت در آموزش وپرورش از دیدگاه مدیران مدارس ابتدایی بود. نوع این پژوهش، کیفی و ازلحاظ هدف کاربردی بود و روش آن، پدیدارشناسی است، برحسب گردآوری اطلاعات اکتشافی و با استفاده از نظریه داده بنیاد (اشتراوس و کوربین) انجام شد. جامعه آماری این مطالعه، شامل کلیه مدیران مدارس ابتدایی در استان آذربایجان غربی بوده است، ملاک ورود افراد سابقه بالای 5 سال مدیریت مدارس، تحصیلات فوق لیسانس و بالاتر و داشتن رضایت برای شرکت در پژوهش بود. روش نمونهگیری به صورت هدفمند و حجم نمونه بر اساس منطق اشباع نظری است. ابزار گردآوری دادهها مصاحبه نیمه ساختاریافته بود، تجزیه وتحلیل دادهها از طریق کدگذاری انجام گرفت در مرحله کدگذاری باز، با مراجعه به کدهای اولیه استخراج شده از مصاحبهها (کدگذاری نکات کلیدی)، کدهایی که به موضوعی مشترک اشاره داشتند، گروه بندی شدند و مفاهیم را ساختند و از مقایسه و طبقه بندی آنها نیز مقولهها تعیین شدند. بررسی صحت علمی این مطالعه از طریق چهار معیار قابلیت اعتبار، قابلیت انتقال پذیری، قابلیت اطمینان و تایید پذیری انجام شد. نتایج تجزیه وتحلیل مصاحبهها نشان داد که آموزش سلامت در مدارس شامل پنج مولفه اصلی بهداشت عمومی، سلامت روانی، سلامت جسمانی، سلامت تغذیهای، آموزش ایمنی در برابر حوادث میباشد. به طورکلی یافتهها بیانگر کم توجهی، جدی نگرفتن و در اولویت نبودن آموزش سلامت، فضای نامناسب مدارس، نبود آموزش تغذیه، فقدان امکانات ایمنی در مدارس آذربایجان غربی بوده است.
The main purpose of this study was the qualitative analysis of health education in education from the perspective of primary school principals. The type of this research was qualitative and applied in terms of purpose and its method is phenomenological, in terms of collecting exploratory information and using data theory of the foundation (Strauss and Corbin). The statistical population of this study included all primary school principals in West Azerbaijan province. . The sampling method is purposeful and the sample size is based on theoretical saturation logic. The data collection tool was a semi-structured interview, the data analysis was done through coding. , Grouped and constructed concepts, and from their comparison and classification, categories were determined. The scientific validity of this study was assessed through four criteria of reliability, transferability, reliability and validity. The results of the analysis of interviews showed that in the present study, health education in schools includes the five main components of public health, mental health, physical health, nutritional health, and accident safety education. In general, the findings indicate inattention, lack of seriousness and lack of priority in health education, inadequate school environment, lack of nutrition education, lack of safety facilities in schools in West Azerbaijan.