خلاصة:
بازیهای رایانهای به علت خاصیت تعاملی اهمیت فراوان دارند. هر بازی رایانهای در فضای خاص فرهنگی و اجتماعی تولید میشود و حاصل رمزهایی است که مخاطب برای تعامل با آن آرامآرام، فرهنگ حاکم بر کشور سازنده را میشناسد و با آن تعامل پیدا میکند تا بازی را پیش ببرد. ازاینرو، فضای موجود در بازیهای رایانهای غربی، میتواند محیط مناسبی برای تغییر سبک زندگی یا همان نظام ادراکات و رفتارهای خاص و روابط ویژه باشد و فضایی مناسب برای انتقال رفتارهای فرهنگی و کنش و واکنشهایی که سبک زندگی خاصی را به نمایش میگذارند، فراهم آورد. بررسیها نشان میدهد بسیاری از آموزههای فرهنگی، اخلاقی و اجتماعی که بازیهای رایانهای غربی آنها را میگسترند، با مولفههای سبک زندگی اسلامی در تقابلاند. تنزل روح انسانی به مرتبه حیوانی، تغییر ذائقه مصرفکنندگان بازیهای رایانهای و غلبه دنیای مجازی بازیهای رایانهای بر دنیای واقعی از مهمترین این تاثیرات است، ازاینرو، این مسئله ضرورت توجه مسئولان، سیاستگذاران فرهنگی و خانوادهها را میطلبد.
Thanks to creating an interactive feature between the game and player, computer games are of high importance. Each computer game is produced in a specific cultural and social atmosphere and is the result of codes that makes the audience gradually recognize the culture of that country in order to engage with the game. Hence, the atmosphere in western computer games can be a place to address the lifestyle or the perceptions system, specific behaviors, and special relations. Studies indicate that many social, moral, and cultural teachings that are spread by western computer games are against Islamic lifestyle elements. Degrading human spirit to the animal level, changing computer game consumers' taste, and the dominance of virtual world in computer games over the real world are amongst the most important effects. Therefore, this issue calls for the officials, cultural policy-makers, and families' attention.
ملخص الجهاز:
بازيهاي رايانهاي يکي از برجستهترين ابزارهايي است که با بهره گیری از آن تلاش می شود تا در هويت کاربران بهويژه کودکان و نوجوانان تشکيک ايجاد شده و سبک زندگي اسلامي آنها با تحميل فرهنگ و سبک زندگي غربي تغيير یابد.
کودکان و نوجوانان بهعنوان مصرفکنندگان اصلي اين بازيها در هنگام اجراي مراحل مختلف بازي، با قهرمانان و شخصيتهاي اصلي بازي همذاتپنداري ميکنند و اين امر سبب ميشود تا بازيهاي رايانهاي، به مراتب نسبت به ديگر رسانهها بر کاربران اثر بيشتر و عميقتري بگذارند.
(همان، ص 31) همين تصور آزادي است که بازيهاي رايانهاي را بيش از پيش جذاب ميکند؛ چرا که تصور آزادي است که به فرد امکان ميدهد خود را خارج از زندگي روزمره تصور کند و همذاتپنداري با اين پديده، اختيار و آزادي عمل او را در بازي بيشتر ميکند.
همچنين بسياري از بازيهاي رايانهاي ميتوانند ساختارهاي الزامآور مثبت و منطبق با هنجارهاي صحيح را براي مصرفکنندگان آنها به وجود بياورند و به عنوان ابزار قدرتمندي استفاده شوند که روي آموزش درست رفتارهاي اجتماعي کودکان و نوجوانان تأثير ميگذارند.
بنابراين، هسته اصلي بحث در اين نوشتار، بازيهاي رايانهاي غربي است که صرفاً به قصد سرگرمي و تغيير فرهنگ و سبک زندگي کودکان و نوجوانان طراحي و ساخته شدهاند.
اما امروزه وضع به گونهاي ديگر است و استفاده بيش از اندازه از بازيهاي رايانهاي در بسياري موارد باعث شده است سليقه کودکان و نوجوانان تغيير کند.