خلاصة:
مقدمه: اختلال افسردگی اساسی علاوه بر مشکلات خلقی به همراه نقایص شناختی متعددی از جمله ضعف در حافظه خود زندگینامهای و تفکر آیندهنگر رویدادی است که روشهای درمانی متعددی برای بهبود آنها به کار گرفته شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش برحافظه خود زندگینامهای، تفکرآیندهنگر رویدادی و افسردگی در بیماران دارای اختلال افسردگی اساسی است. روش کار: این پژوهش یک طرح شبهآزمایشی تصادفی از نوع پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با فاصله سه ماهه بود. تعداد 30 نفر با دامنه سنی 18 تا 60 سال (22 زن و 8 مرد) با روش نمونهگیری در دسترس از میان مراجعان درمانگاه روانپزشکی انیستیتو تهران در سالهای 1400 و 1401، با رعایت معیارهای ورود و خروج انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. ابزار مطالعه شامل مصاحبه ساختاریافته SCID برای تشخیص افسردگی، آزمون حافظه خود زندگینامهای، آزمون تفکرآیندهنگر رویدادی و پرسشنامه افسردگی، اضطراب و استرس (DASS-21) بود. گروه آزمایش درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش برای 8 جلسه دریافت کرد که جلسات به صورت فردی هفتهای یک نوبت 30 دقیقهای برگزار شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل واریانس درونگروهی_بینگروهی مختلط توسط نرمافزار SPSS-26 استفاده شد. یافتهها: نتایج تحلیل واریانس درونگروهی_بینگروهی مختلط نشان داد، درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش تاثیر معناداری بر ارتقای حافظه خود زندگینامهای و تفکرآیندهنگر رویدادی و کاهش علائم افسردگی در مرحله پسآزمون و پیگیری در گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل داشته است (0/05> P). نتیجهگیری: بر اساس نتایج این مطالعه با توجه به اثربخش بودن درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش و ماندگاری اثر آن در پیگیری سه ماهه، این روش درمانی برای بهبود نقایص شناختی مانند بیشکلیگرایی حافظه خود زندگینامهای و تفکرآیندهنگر رویدادی و کاهش علایم افسردگی اساسی توصیه میشود.
Introduction: Major depressive disorder, in addition to mood problems, along with several cognitive
defects, such as weakness in autobiographical memory and episodic future thinking, is an issue
that many treatment methods have been used to improve. The present study aims to investigate the
effect of acceptance and commitment therapy (ACT) on autobiographical memory, episodic future
thinking, and depression in patients with major depressive disorder.
Methods: This research was a randomized quasi-experimental design of pre-test, post-test, and
follow-up with a three-month interval. A number of 30 people, ranging from 18 to 60 years (22
women and 8 men) were selected using the available sampling method among the clients of the
psychiatric clinic of Tehran Institute in 1400 and 1401, following the entry and exit criteria, and
selected randomly in two experimental groups (15 people) and control (15 people) were replaced.
The study tools included a SCID structured interview to diagnose depression, an autobiographical
memory test, episodic future thinking, and a DASS-21 stress-anxiety-depression questionnaire.
The experimental group received treatment based on ACT for eight sessions the sessions were
individually held once a week for half an hour, and the control group did not receive any training.
For data analysis, a mixed intragroup-intergroup analysis of variance test was used by SPSS-26.
Results: The results from the mixed intra-group and inter-group variance analysis revealed that
ACT significantly improved autobiographical memory and episodic future thinking (P<0.05). Additionally,
ACT was noted to reduce depressive symptoms during both the post-test and follow-up
stages in the experimental group, outperforming the control group.
Conclusion: Based on the results of this study, considering the effectiveness of treatment based
on ACT and the durability of its effect in the three-month follow-up, this treatment method is
recommended for improving cognitive defects such as overgeneralization of autobiographical
memory, episodic future thinking, and reducing symptoms of major depression.