خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش میانجی اشتیاق تحصیلی و بهزیستی تحصیلی در رابطۀ بین جو روانی-اجتماعی کلاس و تابآوری تحصیلی بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر و پسر پایۀ ششم شهر اصفهان بود که در نیمسال دوم تحصیلی 1401-1400 مشغول به تحصیل بودند. 360 نفر دانشآموز شامل 192 نفر پسر و 131 نفر دختر با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس اشتیاق تحصیلی (APS)، پرسشنامۀ بهزیستی تحصیلی تومینن-سوینی و همکاران (AWQ)، پرسشنامۀ ادراک جوروانی-اجتماعی کلاس فرایزر و همکاران (PCSMCQ) و پرسشناملۀ تابآوری تحصیلی ساموئلز (ARI) بود. برای تحلیل دادهها از روش مدلیابی معادلات ساختاری و نرمافزارهای SPSS-22 و AMOS-24 استفاده شد. یافتهها نشان داد که ضریب مسیر متعلق به مسیرهای مستقیم جو روانی-اجتماعی کلاس به اشتیاق تحصیلی و بهزیستی تحصیلی برای هر دو مسیر 65/ 0=β، مسیر مستقیم جو روانی-اجتماعی کلاس به تابآوری 21/ 0=β و مسیر مستقیم بهزیستی به تابآوری 30/ 0=β، در سطح 01/ 0 معنادار است. مسیر مستقیم اشتیاق تحصیلی به تابآوری تحصیلی 32/ 0=β نیز در سطح 01/ 0 معنادار است. براساس نتایج پژوهش، مدل پیشنهادی از برازش مطلوبی برخوردار است.
The aim of this study is to examine the mediating effect of academic passion and academic well-being on the association between classroom socio-mental climate and academic resilience. The research method is descriptive-correlational. The study’s statistical demographic comprised sixth-grade students, both male and female, residing in Isfahan during the second semester of the 2020-2021 academic year. Strategized random sampling was utilized to select 360 pupils, 131 of whom were female and 192 of whom were male. The research instruments utilized in this study comprised the Academic Passion Scale (APS) developed by Salehnajafi et al., the Academic Well-Being Questionnaire (AWQ) created by Tuominen-Soini et al., the Socio-mental Climate Questionnaire (PCSMCQ) developed by Fraser et al., and the Samuels Academic Resilience Questionnaire (ARI). The data were analyzed using structural equation modeling and the SPSS-22 and Amos-24 software packages. The results showed that the path coefficients associated with the direct relationships between classroom socio-mental climate and academic passion and well-being (β=0.65 for both paths), β=0.21 for resilience, and β=0.30 for well-being, are statistically significant at the 0.01% level. Furthermore, at the 0.01% significance level, the direct path between academic passion and academic resilience is β=0.32. The findings of the investigation indicate that the proposed model fits the data well.
ملخص الجهاز:
مدرسه به عنوان بافتار تربیتی فراهم آورندة تعاملات آموزشی، اجتماعی و عاطفی است ؛ بنابراین پژوهش دربارة بهزیستی تحصیلی، اشتیاق تحصیلی، جو روانی-اجتماعی کلاس درس و تاب آوری تحصیلی به عنوان مؤلفه های مهم تحصیلی دانش آمـوزان حـائز اهمیـت اسـت ؛ در آغـاز راه قـرار دارد و بـه تازگی در پژوهش های تربیتی مدنظر قرار گرفته است ، اما تاکنون در هیچ پژوهشی این متغیرها با یکدیگر بررسی نشده است .
همچنین نقش مدارس ، فقط ارتقا و بهبودبخشیدن به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نیست ؛ بلکـه درحقیقـت نقـش مهم تـر آن ها، توجه به ابعاد مختلف جسمی، روان شناختی و اجتماعی دانش آموزان است که این امر خـود مسـتلزم سـطح کیفیـت بـالای مدرسه در ابعاد متعدد نظیر روابط مؤثر با همسالان و معلمان بهداشت روانی و جسمانی، ایجـاد فرصـت مناسـب بـرای پیشـرفت تحصیلی و یادگیری و پیشرفت ، ایجاد عواطف و جو روانی-اجتماعی مثبت و خوشایند و روابط منسجم و کارآمد با افراد حاضـر در مدرسه است (صالحی، ١٣٩٩)؛ بنابراین این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی گر اشتیاق تحصـیلی و بهزیسـتی تحصـیلی در رابطۀ بین جو روانی-اجتماعی کلاس و تاب آوری تحصیلی در دانش آموزان پایۀ ششم انجام شد.
بر این اساس ، نتیجۀ ارتباط بین جو روانی-اجتماعی کلاس با اشتیاق تحصیلی با پژوهش های هاقس و کو١ (٢٠١٨)، تقیزاده شیده ، تجلی و صادقی افجه (١٤٠٠)، ویس کرمی و همکاران (١٣٩٨)، شیخ الاسلامی و کریمیان پور (١٣٩٧) همسو است .
Examining the Relationship between family Emotional Atmosphere, Adolescents' Perceptions of Classroom Activities, and Academic Engagement among Female High School Students in Ahwaz.