خلاصة:
هدف: هدف پژوهش حاضر واکاوی ابعاد و مؤلفههای مؤثر بر تضاد شناختی نقش و مسئولیتهای حسابرسان و ارائه الگوی خاستگاه حسابرس مسئول در ایران است.
روش: پژوهش حاضر بهروش آمیخته تجزیهوتحلیل شده است. در بخش کیفی پژوهش، از روش زمینهبنیان و در بخش کمی، بهمنظور سنجش اعتبار الگوی مفهومی، از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. قلمرو زمانی پژوهش، سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بوده است. جامعه آماری آن را اساتید خبره، اعضای شورای جامعه حسابداران رسمی، مدیران ارشد سازمان حسابرسی، شرکای مؤسسههای حسابرسی، ممیزان مالیاتی، کارشناسان رسمی دادگستری، تحلیلگران مالی و مدیران ارشد اعتباردهندگان تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری ترکیبی هدفمند، ۳۵ مصاحبه نیمهساختاریافته صورت پذیرفته است.
یافتهها: نتایج نشان داد که عوامل مؤثر بر تضاد شناختی مسئولیتهای حسابرسان عبارتاند از: انتظارات غیرمنطقی، شکاف دانشی استفادهکنندگان (394/0) و عملکرد نامطلوب حسابرسان (468/0). عوامل زمینهای مؤثر بر تضاد شناختی مسئولیتهای حسابرسان عبارتاند از: طیف گسترده استفادهکنندگان (270/0) و فقدان نظارت کافی بر عملکرد حسابرسان (492/0). افزونبر این، از راهبردهای همگرایی بین انتظارات حسابرسان و استفادهکنندگان گزارشهای مالی، بهبود کیفیت حسابرسی (538/0)، پایش مستمر مجامع حرفهای و نهادهای ناظر بر عملکرد حسابرسان به میزان (468/0) احصا شد.
نتیجهگیری: بهمنظور کاهش قصور و سهلانگاری حسابرسان و در راستای رعایت کامل آیین رفتار حرفهای، متأسفانه قوه قهریه وجود ندارد و مراکز آموزشی و دانشگاهها نیز، بهمنظور نیل به بلوغ فکری و عملی حسابداری و حسابرسی، به آن اندازه که میبایست تأثیرگذار باشند، مؤثر عمل نمیکنند و شکاف محسوسی بین آموزش و عمل در حسابداری وجود دارد. در واقع، نظارت مستمر بر پایبندی به آیین رفتار حرفهای توسط حسابرسان، مطالبه اصلی استفادهکنندگان گزارشهای مالی است؛ از این رو، لحن استانداردها باید در جهت افزایش سودمندی اجتماعی، کمک به تصمیمگیری و ارائه اطلاعات برای پیشبینی رویدادهای آتی تغییر کند و با توجه به شرایط محیطی، اقتصادی و توجه به انتظارات ذینفعان تدوین شود. همچنین مجامع حرفهای، سامانههای پایش کیفیت عملکرد مؤسسههای حسابرسی را در بستر نرمافزاری جامع راهاندازی کنند و ارزیابی همپیشگان را از طریق شاخصهای کیفیت حسابرسی و رتبهبندی مؤسسههای حسابرسی لحاظ نمایند. نوآوری پژوهش، ترکیب تحلیل کیفی و آزمون تجربی شناسایی عوامل مؤثر بر تضاد شناختی مسئولیتهای حسابرسان و ارائه الگوی خاستگاه حسابرس مسئول در ایران است که پیرامون انطباق انتظارات استفادهکنندگان گزارشهای مالی و حسابرسان و در راستای کمک به مجامع حرفهای و قانونگذاران حرفه حسابرسی، راهبردهایی را برای همگرایی انتظارات ارائه میکند.
Objective: This research aims to examine the various factors and elements that influence the cognitive dissonance experienced by auditors in their roles and responsibilities, and to propose a model for the development of responsible auditors in Iran. Methods: This study was conducted using a mixed-method approach for analysis. In the qualitative phase, grounded theory was used, while in the quantitative phase, structural equation modeling (SEM) was applied to assess the validity of the conceptual model. Furthermore, this research was carried out during the years 2021 and 2022. The study's statistical population included expert professors, members of the Iranian Association of Certified Public Accountants, senior managers of the Audit Organization, partners of audit firms, tax auditors, judicial experts, financial analysts, and senior managers of creditor organizations. For this purpose, 35 semi-structured interviews were done with the participants based on a composite purposeful sampling technique. Results: The results showed that factors affecting the cognitive dissonance of auditors’ responsibilities include irrational expectations and knowledge gap of users (0.394), the unfavorable performance of auditors (0.467), and underlying factors. The latter included a wide range of users (0.270), and a lack of sufficient surveillance over auditors' performance (0.492). Moreover, strategies for convergence between the expectations of auditors and financial reports' users obtained a value of 0.538. In contrast, the value of 0.468 was measured for constant monitoring of professional associations and surveillance institutes over the performance of auditors. Conclusion: According to the achieved results, enforcement power does not exist to reduce negligence and malpractice of auditors and observe the professional conduct act. Moreover, educational centers and universities do not perform effectively to achieve intellectual and academic progress in audit and accounting, so there is a considerable gap between education and practice in accounting. Continuous surveillance over adherence to professional conduct acts by auditors is the main request of financial statement users. Hence, the standard's tone must be changed to increase social interest, help make decisions, and provide information to anticipate coming events and the standard must be formulated based on the environmental conditions and stakeholders' expectations. The establishment of professional associations overseeing the quality of auditing institutions' performance should involve comprehensive software systems, and evaluations conducted by peers should take into account audit quality indicators when ranking these institutions. The novelty of this current study lies in its unique approach of combining qualitative analysis with empirical testing to identify the factors influencing cognitive dissonance among auditors in their roles and to introduce a model for the development of responsible auditors in Iran. This study provides some strategies to match the expectations of financial statements' users and auditors. It can also help professional associations and audit legislators to create expectations convergence.
ملخص الجهاز:
در واقـع ، نظـارت مسـتمر بـر پايبندي به آيين رفتار حرفه اي توسط حسابرسان ، مطالبه اصلي استفاده کنندگان گزارش هاي مالي است ؛ از ايـن رو، لحـن اسـتانداردها بايد در جهت افزايش سودمندي اجتماعي ، کمک به تصميم گيري و ارائه اطلاعات براي پيش بيني رويدادهاي آتي تغيير کند و با توجـه به شرايط محيطي ، اقتصادي و توجه به انتظارات ذي نفعان تدوين شود.
نوآوري پژوهش ، ترکيب تحليل کيفي و آزمون تجربي شناسايي عوامل مؤثر بـر تضـاد شـناختي مسـئوليت هـاي حسابرسـان و ارائـه الگـوي خاسـتگاه حسـابرس مسـئول در ايـران اسـت کـه پيرامـون انطبـاق انتظـارات استفاده کنندگان گزارش هاي مالي و حسابرسان و در راستاي کمک به مجامع حرفه اي و قانون گذاران حرفه حسابرسي ، راهبردهـايي را براي هم گرايي انتظارات ارائه مي کند.
بر اين اساس ، ضرورت انجام پژوهش حاضر ايجاب مي کند کـه در راسـتاي توجه به انتظارات ذي نفعان و همچنين رفع بي اعتمادي ايجادشده نسبت به حرفه حسابرسـي در دهـه هـاي اخيـر، منشـأ انتظارات معقول و يا نامعقول ، ناکارآمدي استانداردها، بي کفايتي قوانين بازدارنده و عملکرد نامطلوب حسابرسان از ديـدگاه صاحب نظران حرفه حسابرسي به طور جامع بررسي گردد و راهبردهاي مناسبي براي هم گرايـي انتظـارات و شـکل گيـري خاستگاه حسابرس مسئول در کشور ارائه شود.
نوآوري پژوهش ، ترکيب تحليـل کيفي و آزمون تجربي براي شناسايي عوامل مؤثر بر تضاد شناختي مسئوليت هـاي حسابرسـان و ارائـه الگـوي خاسـتگاه حسابرس مسئول در ايران است که پيرامون انطباق انتظارات استفاده کنندگان گزارش هاي مالي و حسابرسان و در راستاي کمک به مجامع حرفه اي و قانون گذاران حرفه حسابرسي راهبردهايي را براي هم گرايي انتظارات ارائه مي نمايد.
Evidence of audit expectation gap between auditors and users of financial reports in Nigeria, Journal of business and accounting, 30(2), 20-39.