خلاصة:
هر چند ساختار روایی پستمدرن، در نقد و هجو عقل مدرن و اومانیسم از فلسفه و جهانبینی پستمدرن (به خصوص فلسفه نیچه) متاثر است، اما با تکرار صرف شعارهای فلسفی در باب بن بست عقلی انسان مدرن نمیتوان به ساختار نهایی پستمدرن رسید. پژوهش حاضر با تحلیل انتقادی دیدگاههای صاحبنظران در تشخیص و تطبیق مصادیق ادبی و سینمایی پست مدرن، مدعی است بسیاری از آثار مشتهر به پست مدرن در زمره آثار شبه کلاسیک یا شبه مدرن جای میگیرند. بر اساس نتایج به دست آمده در نتیجه، بررسی اصول مشترک کلاسیک و مدرن با اصول مشترک مشترک پست مدرن در موارد هجدهگانه، مهمترین ویژگی ادبیات پستمدرن جلب توجه خودآگانه خوانندگان به ساختگی بودن اثر بود تا رابطه بین واقعیت و داستان را به چالش بکشد، ویژگیهای معدود فیلمهای پستمدرن را نیز می توان در ده عنوان خلاصه نمود، اما با فروکاستن ویژگیهای دهگانه میتوان از فقدان اصالت در کنار خودافشاگری و ارجاع به گذشته به عنوان سه مولفه اصلی آثار پست مدرن در سینما نام برد.
Although the postmodern narrative structure is influenced by postmodern philosophy and worldview (especially Nietzsche’s philosophy) in the criticism and satire of modern reason and humanism, the final postmodern structure cannot be reached by simply repeating philosophical slogans about the intellectual impulse of modern man. The present study, with a critical analysis of experts’ views on identifying and adapting postmodern literary and cinematic examples, claims that many works known as postmodern fall into the category of pseudo-classical or pseudo-modern works. Based on the results obtained as a result, examining the common principles of classical and modern with the common principles of postmodern in eighteen cases, the most important feature of postmodern literature was to draw the readers’ self-conscious attention to the fact that the work is fake to challenge the relationship between reality and fiction. The few postmodern films can also be summarized in ten titles, but by reducing the ten characteristics, the lack of originality along with self-disclosure and reference to the past can be mentioned as the three main components of postmodern works in cinema.
ملخص الجهاز:
بر اساس نتايج به دست آمده در نتيجه ، بررسي اصول مشترک کلاسيک و مدرن با اصول مشترک مشترک پست مدرن در موارد هجده گانه ، مهم ترين ويژگي ادبيات پست مدرن جلب توجه خودآگانه خوانندگان به ساختگي بودن اثر بود تا رابطه بين واقعيت و داستان را به چالش بکشد، ويژگي هاي معدود فيلم هاي پست مدرن را نيز مي توان در ده عنوان خلاصه نمود، اما با فروکاستن ويژگي هاي ده گانه مي توان از فقدان اصالت در کنار خودافشاگري و ارجاع به گذشته به عنوان سه مؤلفه اصلي آثار پست مدرن در سينما نام برد.
مؤلفه هاي ساختار روايي پست مدرن در ادبيات واقعيت اين است که سهم سينما و طبيعتاً فيلمنامه در ميان آثاري هنري که به سبک و سياق پست مدرن ساخته شده اند، بسيار اندک است ، برخلاف ادبيات داستاني و بالاخص رمان که دامن پري در اين زمينه دارد.
البته برخي آثار کوئنتين تارانتينو به ويژه فيلم بيل را بکش نيز که باز در ژانر هجو ساخته شده به مؤلفه هاي پست مدرن بسيار نزديک هستند (اميدوار، بي تا).
بسياري از منتقدين به خاطر عدم درک اين نکته آثار مدرني را که داراي خصلت خود افشاگري هستند، اما نه در جهت بازي صرف مثل برخي از فيلم هاي وودي آلن ، پست مدرن ناميده اند (اسلامي ، .
در واقع ، فرهنگ عاميانه مهم ترين موضوع آثار هنري و فيلم هاي پست مدرن را تشکيل مي دهد و اين همان نقطه اي است که هنر پست مدرن را به هنر پاپ پيوند مي زند.