خلاصة:
گردشگری یکی از پویاترین فعالیتهای اقتصادی دوران کنونی است که نقش پر اهمیتی در توسعۀ پایدار محلی دارد. این صنعت، از سویی، گذران اوقات فراغت را فراهم آورده، و از سوی دیگر توسعه و رشد نواحی کمتر توسعه یافته و اشاعۀ فرهنگ و آیین مناطق مختلف را منجر میشود. گردشگری فرهنگی بهعنوان یکی از انواع گردشگری، نقش و اهمیت شایانی در اشاعۀ فرهنگ بومی و ملی سرزمین و فرهنگهای مختلف ایفا میکند. یکی از جاذبههای فرهنگی در جهان، پوشاک سنتی ملل مختلف است که نشانگر هویت ملی و فرهنگی، آیین و رسوم و همچنین وجه تمایز با ملل دیگر جهان است. این مقاله با هدف بازشناسی جایگاه پوشاک سنتی بهعنوان یکی از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر صنعت گردشگری، به تحلیل پوشاک سنتی اقوام ایرانی و تأثیر فرهنگی و هنری آن در جذب گردشگران میپردازد. پژوهش حاضر درصدد پاسخ به این سوال است که پوشاک سنتی اقوام ایرانی چگونه میتواند در توسعۀ گردشگری فرهنگی در ایران مؤثر باشد؟ این پژوهش از نظر هدف کاربردی و به روش توصیفی-تحلیلی-پیمایشی صورت گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات به دو روش کتابخانهای و میدانی است که در بخش میدانی، به صورت مصاحبه با 40 نفر از پژوهشگران و خبرگان در عرصۀ گردشگری صورت گرفته است. روایی و پایایی پژوهش از طریق آزمون کرونباخ و نمونهگیری با روش گلوله برفی انجام شده است. فرضیه تحقیق مبتنی بر تأثیرگذاری مثبت پوشاک سنتی اقوام ایرانی در ابعاد و شیوههای مختلف بر گردشگری فرهنگی است. دادههای تحقیق نشان داد که با توجه به آرای خبرگان و پژوهشگران، پوشاک سنتی اقوام ایرانی بهعنوان عنصر مهمی در تعریف هویت فرهنگی در پنج بخش: ارتباطات فرهنگی، همکاریهای بینالمللی گردشگری، معرفی و عرضۀ پوشاک سنتی، تبلیغات و اشاعۀ فرهنگ بومی، میتواند بهعنوان یکی از مؤثرترین جاذبههای فرهنگی باعث شناسایی و گسترش صنعت گردشگری فرهنگی در ایران شود.
Tourism is one of the most dynamic economic activities of the current era, which plays an important role in sustainable local development. This industry, on the one hand, provides leisure time, and on the other hand, leads to the development and growth of less developed areas and the spread of culture and religion in different regions. Cultural tourism, as one of the types of tourism, plays a significant role in the dissemination of the indigenous and national cultures of different lands and cultures. One of the cultural attractions in the world is the traditional clothing of different nations, which reflects the national and cultural identity, rituals, and customs, and shows the ways they can be distinguished from those in other nations of the world. This article aims to examine the position of traditional clothing, which is one of the most important factors affecting the tourism industry. For this purpose, it analyzes the traditional clothing of Iranian ethnic groups and scrutinizes its cultural and artistic impact on attracting tourists. The present study seeks to answer the question of how the traditional clothing of Iranian ethnic groups can contribute to the development of cultural tourism in Iran? This research is applied and uses the descriptive-analytical-survey method. The data collection methods included library and field research. Data from the field was collected through interviews with 40 researchers and experts in the field of tourism. The validity and reliability of the study were established through Cronbach’s test and snowball sampling. The research hypothesis was based on the positive effect of traditional Iranian clothing in various dimensions and methods on cultural tourism. Analysis of the opinions of experts and researchers shows that the traditional clothing of Iranian ethnic groups is an important element in defining cultural identity in five sections: cultural relations, international tourism cooperation, introduction and supply of traditional clothing, advertising and dissemination of indigenous culture, can be identified and expanded as one of the most effective cultural attractions in the cultural tourism industry in Iran.