خلاصة:
مسئله آغاز زمانی کیهان، یکی از مسائل چالشبرانگیزی است که افزون بر فلسفه و الهیات، مورد توجه فیزیکدانان معاصر قرار گرفته است؛ به گونهای که برخی از آنان، واکنشهای متافیزیکی ـ الهیاتی و حتی سوگیریهای الحادی را نیز در انتخاب دیدگاههای خود ابراز داشتهاند. بررسی آثار استفان هاوکینگ نشان میدهد که او بدون بهرهگیری از روش متافیزیکی و فلسفی، تنها با مبنا قرار دادن قواعد فیزیکی که بر روش حس و تجربه استوار است، برخی نتایج متافیزیکی مانند بیآغازی زمانی آفرینش کیهان را نتیجه گرفته و از این رهگذر، وجود خدا را انکار نموده است. در جستار حاضر که با روش توصیفی ـ تحلیلی و با رویکرد فلسفی نگاشته شده است، یافتههای تحقیق حاکی از آن است که دیدگاه بیآغازی زمانی کیهان در نظر هاوکینگ با دیدگاه برخی از فلاسفه مانند ملاصدرا هماهنگ است؛ ولی ملاصدرا بر خلاف هاوکینگ، از بیآغازی زمانی کیهان، خداناباوری و قرائت آتئیستی را نتیجه نمیگیرد. برخی برداشتهای هستیشناختیِ هاوکینگ، سبب مغالطه در استنتاج و منجر به تناقضات درونی در مباحث فلسفی شده است که در این جستار، با اصول و مبانی حکمت متعالیه مورد بررسی قرار گرفته و ارزیابی شده است. در پایان، این نتیجه به دست آمده است که ملاصدرا در حکمت متعالیه، ملاک نیازمندی کیهان به علت را «امکان» دانسته و میان «بیآغازی زمانی کیهان» و «وجود خدا» جمع نموده است.
The issue of the temporal beginning of the cosmos is one of the challenging issues which, in addition to philosophy and theology, has attracted the attention of contemporary physicists, so that some of them have expressed metaphysical-theological reactions and even atheistic opposing in choosing their opinions. Reviewing of Stephen Hawking’s works shows that he merely bases the physical rules that rely on the method of sensation and experience without the use of metaphysical and philosophical methods. Some metaphysical results such as temporal of beginningless have concluded the creation of cosmic and thereby denied the existence of God. The findings of the research in the present article which has been written by descriptive-analytical method and with philosophical approach indicate that Hawking’s cosmic temporal of beginningless is consistent with the view of some philosophers such as Mulla Sadra but Mulla Sadra unlike Hawking does not conclude atheism and atheistic readings from cosmic temporal of beginningless. Some of Hawking’s ontological concepts have led to fallacy of non-sequitur and lead to internal contradictions in philosophical discussions which in this article have been investigated and evaluated with the principles and fundamentals of transcendent theosophy or al-hikmat al-muta’aliyah (Arabic: الحکمه المتعالیه). It has been concluded in the end that Mulla Sadra considers the criterion of the cosmic need for cause as “possible” in transcendent theosophy and has concluded between the “cosmic temporal of beginningless” and “the existence of God.”