خلاصة:
توسعه زیرساختهای فناروی اطلاعات و ارتباطات، شکلگیری انواع شبکه اجتماعی، فعالیت 3. 5 میلیارد نفر از سراسر جهان و 47 میلیون کاربر ایرانی در این شبکهها موجب شده تا خبرگزاریها نیز برای گردآوری، انتشار اخبار و دسترسی به مخاطبان به فعالیت در این شبکهها روی آورند. هدف این پژوهش با استفاده از نظریه همگرایی رسانهای، تبیین چگونگی استفاده خبرگزاریها از شبکههای اجتماعی است. این پژوهش عملکرد خبرگزاریهای ملی، منطقهای و بینالمللی (ایرنا، ایسنا، آناتولی و رویترز) در اینستاگرام و توییتر را مورد مطالعه قرار داده است. پژوهش حاضر از روش تحلیل محتوای کمی برای دادههای متنی مکتوب استفاده کرده است. جامعه آماری در این پژوهش، پستهای منتشر شده این خبرگزاریها در شبکه اجتماعی اینستاگرام در یک دوره شش ماه (از ابتدای دی ماه 98 تا 31 خرداد 99) معادل 3978 پست و 800 توییت منتهی به یکم سپتامبر 2020 (11 شهریور 99) یعنی 3200 توییت به صورت کل شمار است. با توجه به تمام شماری، حجم نمونه بالا و خطای تصادفی به حداقل رسیده بنابراین این پژوهش از پایایی قابل قبولی برخوردار است. از نرمافزار SPSS و آزمون خی دو برای تحلیل دادهها، استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که بیشترین توییتهای منتشر شده مربوط به اخبار مثبت و یا خنثی داخلی با 22 درصد و اخبار منفی خارجی با 16 درصد بوده است، خبرگزاریها برای بهرهگیری از شبکههای اجتماعی دارای رویه واحد نیستند، نوع تعامل آنها با مخاطبان خود تحت تاثیر نوع شبکه اجتماعی است و همچنین رفتار مخاطبان در هر شبکه اجتماعی نیز متفاوت است.
The development of information and communication technology infrastructures, the formation of various social networks, the activities of 3.5 billion people from all over the world and 47 million Iranian users in these networks have caused news agencies to collect, publish news and reach audiences. The purpose of this study is to explain how news agencies use social networks using media convergence theory. The study examined the performance of national, regional and international news agencies (IRNA, ISNA, Anatolia and Reuters) on Instagram and Twitter. The present study has used the method of quantitative content analysis for written textual data. 800 tweets ending September 1, 2020 (September 11, 1999) means 3200 tweets in total. Due to the total number, high sample size and random error are minimized, so this study has acceptable reliability. SPSS software and Chi-square test were used to analyze the data. Findings show that most of the published tweets were related to positive or neutral domestic news with 22% and foreign negative news with 16%. News agencies do not have a single procedure for using social networks, the type of interaction with their audience. It is influenced by the type of social network and also the behavior of the audience in each social network is different.
ملخص الجهاز:
در اين تحقيق به مطالعه مقايسه اي ساختار و چارچوب پست هاي منتشر شده تارنماهاي (وبسايت ها) ايرنا به منزله خبرگزاري رسمي جمهوري اسلامي با تارنماهاي ايسنا به عنوان رسانه اي ملي، خبرگزاري آناتولي به عنوان رسانه اي منطقه اي و خبرگزاري رويترز به عنوان رسانه اي بين المللي با نگاهي به اخبار و موضوعات منتشر شده در يک بازه زماني ٦ ماهه و پيدا کردن الگويي مشخص ميان نحوه استفاده از شبکه هاي اجتماعي توسط اين رسانه ها است .
اما با توجه به اينکه توييتر برخلاف بسياري از شبکه هاي اجتماعي از جمله اينستاگرام امکان دسترسي به تمام آرشيو يک صفحه را نداده و تنها امکان دسترسي به ٨٠٠ توييت آخر را ميدهد به همين دليل تحليل محتوا در توييتر با محدوديت هايي در اين پژوهش مواجه شده است ؛ ضمن اينکه عملکرد بسيار متفاوت خبرگزاريهاي مورد مطالعه در استفاده از توييتر بر پيچيدگي موضوع افزوده است (به گونه اي که ٨٠٠ توييت معادل ٤٤ روز فعاليت ايرنا و حدود ٢ روز فعاليت رويترز در توييتر است ).
يافته هاي پژوهش ١- جنبه هاي توصيفي جدول ١: وضعيت کلي خبرگزاريها در شبکه هاي اجتماعي توييتر و اينستاگرام Table 1: General Status of News Agencies on Twitter and Instagram Social Networks , اينستاگرام , توييتر , دنبالشونده , دنبالکننده , پست , دنبالشونده , دنبالکننده , توييت , Following , Follower , Post , Following , Follower , Twitt ايرنا , 16, ٣٣٤ هزار , ١١٢١٦ , 14, ٥٤.