خلاصة:
این پژوهش با هدف تبیین رابطه استفاده از فضای مجازی با تربیت اخلاقی دانشآموزان و از نوع توصیفی و همبستگی بوده که در جامعه دانشآموزان دختر متوسطه دوم همدان در سال تحصیلی 1401-1400 با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای تعداد 364 نفر انجام گرفت. جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامة محقق ساخته سنجش میزان استفاده از فضای مجازی و پرسشنامه تربیت اخلاقی عسگریان بیگدلی و همکاران (1397)، استفاده شد. نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS و آمار توصیفی و استنباطی مورد تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد 57 درصد از تغییرات متغیر ملاک توسط متغیرهای پیشبین قابلتبیین است و 43 درصد از تبیین متغیر ملاک به سایر مؤلفهها بستگی دارد. همچنین نتایج آزمون مدل نشان داد تمامی چهار بعد استفاده از فضای مجازی بر تربیت اخلاقی دانشآموزان موردمطالعه قابلپذیرش است و تأثیر این متغیرها قابلپیشبینی است. همچنین 61 درصد از تغییرات موجود در شرم و حیا، 42 درصد از تغییرات موجود در غیرت، 11 درصد از تغییرات موجود در وقار و متانت، 3 درصد از تغییرات موجود در کرامت و 7 درصد از تغییرات موجود در عزت دانشآموزان ناشی از متغیرهای پیشبین مورد بررسی یعنی استفاده از فضای مجازی و ابعاد آن است. نتایج نشان دادند استفاده از فضای مجازی با چهار مؤلفة میزان آشنایی، مدت استفاده، میزان اعتیاد و حضور در انواع فضاهای مجازی بر روی بعد کلی تربیت اخلاقی و ابعاد ششگانه مورد اشاره تأثیر دارد. دراینبین میزان آشنایی با فضای مجازی موجب تقویت تربیت اخلاقی شده و سه بعد دیگر آن یعنی مدت استفاده، میزان اعتیاد و حضور در انواع فضاهای مجازی تربیت اخلاقی را دچار تنزل و افت مینمایند.
This research was conducted with the aim of studying the relationship between the use of virtual space and the moral education of female students in the second year of secondary school in Hamadan city. The research was a descriptive and correlational type that was conducted in the community of female students of the second secondary school in Hamedan city in the academic year of 2021-2022 and 364 people were selected as the sample size by multi-stage cluster sampling method. In order to collect information, the questionnaire for measuring the amount of use of virtual space and the moral education questionnaire of Asgarian Bigdeli et al. (2017) were used. The results were analyzed using SPSS software and descriptive and inferential statistics. The results showed that the use of virtual space is related to the four components of familiarity, duration of use, degree of addiction and presence in virtual space, with the general dimension of moral education and the six mentioned dimensions. Meanwhile, the level of familiarity with virtual space has a positive relationship with moral education, and its other three dimensions, i.e., the duration of use, the level of addiction, and the amount of presence in various virtual spaces have a negative relationship with moral education. It seems that trainings in the field of how to use virtual space correctly for students and parents as well as managing this space can be effective in improving students' performance.