خلاصة:
مقدمه: پیوستار نشانگان ناگویی هیجانی در جمعیتهای غیر بالینی اعم از دانشجویان نیز مشاهده میشود. دورههای پراسترس تغییر مانند دانشگاه، فرد را با چالشهای هیجانی مختلفی روبه رو میکند. در طول دانشگاه، داشتن مهارتهای هیجانی الگوی ارتباطی کارآمد و موثری را برای زندگی دانشجویان رقم میزند و موجب میشود با تقاضاهای تحصیلی سازگار شوند. هدف پژوهش حاضر پیشبینی ناگویی هیجانی در دانشجویان براساس صفات شخصیت و راهبردهای تنظیم شناختی هیجان بود.
روش پژوهش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری پژوهش شامل تمام دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات آیت ا... آملی در سال 1396 بهتعداد 1150 نفر بود که از میان آنها 285 دانشجو به صورت نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه پنج عاملی نئو ساخته مکری و کاستا ۱۹۸۵؛ مقیاس ناگویی هیجانی تورنتو ساخته بگبی، پارکر و تیلور (1994) و پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان گارنسفکی، کرایج و اسپینهاون (2001) بود. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی انجام شد.
یافتهها: ضریب رگرسیون بین راهبردهای منفی تنظیم شناختی هیجان و ناگویی هیجانی مثبت و در سطح 01/0 معنادار بود (01/0P<، 344/0=β). از بین ویژگیهای شخصیتی روان رنجورخویی (01/0P<، 278/0=β) به صورت مثبت و برونگرایی (01/0P<، 328/0-=β) به صورت منفی و در سطح معناداری 01/0 ناگویی هیجانی دانشجویان دختر را پیشبینی کرد.
نتیجه گیری: آموزش تنظیم هیجان در جهت مقابله با رویدادهای محیطی و تعدیل تظاهرات شخصیتی در افراد دچار ناگویی هیجانی پیشنهاد میشود.
Introduction: Continuity of alexithymia is also observed in non-clinical populations including students. The person is confronted with various emotional challenges in the stressful courses of change, such as university. Throughout college, having emotional skills sets an efficient and effective communication model for students' lives and makes them adapt to their academic requirements. The purpose of this study was the prediction of alexithymia in students based on personality traits and cognitive emotion regulation strategies. Method: The research method was descriptive-correlation and the statistical population of the study consisted of all female students of Islamic Azad University, Ayatollah Amoli Science and Research Branch in 2016-2017 in 1150 individuals, among which 285 students were selected by multi-stage sampling. The study tools included NEO-Five Factor Inventory by McCrae & Costa 1985; Toronto Alexithymia Scale by Bagby, Parker & Taylor and Cognitive Emotion Regulation Questionnaire by Garnefski, Kraaij & Spinhoven. Data analysis was performed using hierarchical regression analysis. Results: The regression coefficient between negative cognitive emotion regulation strategies and alexithymia was positive and at the level of 0.01 was significant (PConclusion: Emotion regulation training is recommended for coping with environmental events and modifying personality manifestations in people with alexithymia symptoms.
ملخص الجهاز:
هدف پژوهش حاضر پيش بيني ناگويي هيجاني در دانشجويان براساس صفات شخصيت و راهبردهاي تنظيم شناختي هيجان بود.
در اين راستا، نتايج پژوهش بشارت (٢٣) نشان داد که بين روان رنجورخويي و نـاگويي هيجـاني رابطـه مثبـت معنـادار و بـين برون گرايي و گشودگي به تجربه با ناگويي هيجاني رابطه منفي معنادار وجود دارد.
- آيا صفات شخصيت و تنظيم شناختي هيجان پيش بيني کننده ناگويي هيجاني هستند؟ روش پژوهش : روش پژوهش توصيفي از نوع همبستگي و جامعه آماري پژوهش شامل تمام دانشجويان دختر دانشگاه آزاد اسلامي واحد علـوم تحقيقات آيت ا...
Hierarchical multivariate regression in predicting emotional distress متغيرهاي b β SE t سطح معناداري مرحله اول (راهبردهاي تنظيم هيجان ) راهبردهاي مثبت تنظيم شناختي ٠/٠٢٧ 0/041 0/499 0/68 0/037 هيجان راهبردهاي منفي تنظيم شناختي ٠/٢٦٧ ٠/٠٤٥ 0/001 5/87 0/344 هيجان 2 37/86،P مرحله سوم (صفات شخصيت ) روان رنجورخويي 0/389 0/083 0/001 4/67 0/278 برونگرايي 0/001 -4/02 -0/328 0/115 -0/464 گشودگي 0/313 -1/01 -0/070 0/115 -0/117 توافق پذيري 0/031 0/124 0/050 0/686 0/41 وظيفه شناسي 0/088 0/110 0/115 0/294 1/05 ٠٠٠١ F=7/12،P=0/001∆ جدول ٢ نشان ميدهد راهبردهاي مثبت و منفي تنظيم شناختي هيجان که در مرحله اول وارد معادله پيش بيني ناگويي هيجاني دانشجويان دختر شد، در سطح معناداري ٠/٠١ آن را پيش بيني نمود (٠٠١>P، ٣٧/٨٦= (٢٤٦،٢) F).
اين موضوع نشان ميدهد که راهبردهاي مثبت و منفي تنظيم شناختي هيجان ٢٣/٥ درصد از واريانس ناگويي هيجاني دانشجويان دختر را تبيين نموده است .
The Role of the Big Five Factors of Personality in Predicting Cognitive Emotion Regulation Strategies with the Mediating Role of Patience Components.