خلاصة:
مقدمه: بر مبنای معیارهای پنجمین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانپزشکی برای اختلال نقص توجه/بیش فعالی، زنان بیشتر از مردان دارای ویژگیهای بیتوجهاند این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر سرمایه روانشناختی و سرزندگی تحصیلی در نوجوانان دارای مشکلات کم توجهی دختر انجام شد. روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه دوم در ناحیه 2 آموزش و پرورش شهر تبریز در سال 1401-1400 به تعداد 2864 نفر هست. نمونه آماری شامل 40 نفر از دانش آموزان بود که به روش نمونهگیری هدفمند و با در نظر گرفتن ملاکهای ورود به مطالعه انتخاب شدند. جایگزینی آزمودنیها در دو گروه 20 نفری آزمایش و کنترل به روش تصادفی بود. برای جمع آوری دادهها از مقیاس خودگزارشی مشکلات رفتاری نوجوانان آخنباخ، سرمایه روانشناختی لوتانز و پرسشنامه سرزندگی تحصیلی استفاده شد. در این پژوهش، گروه آزمایش طی 9 جلسه 90 دقیقه تحت درمان پذیرش و تعهد قرار گرفت و گروه کنترل نیز در لیست انتظار بودند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام شد. یافتهها: بر اساس یافتهها، مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به تفاوت معنیدار بین گروهها در متغیرهای سرمایه روانشناختی (خودکارامدی، خوش بینی، امید و تاب آوری) به میزان 4/58 درصد و سرزندگی تحصیلی به میزان 23 درصد شده است. نتیجهگیری: مداخله مبتنی بر پذیرش و تعهد بر بهبود سرمایه روانشناختی و سرزندگی تحصیلی در دانش آموزان موثر است.
Introduction: Based on the 5th Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders criteria for attention-deficit/hyperactivity disorder, women have more inattentive characteristics than men., the aim of this study was to determine the effectiveness of Acceptance and Commitment Therapy on psychological capital and academic buoyancy in adolescents with attention deficit disorders.Methods: The present study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The Statistical population of the study of all female high school students in district 2 of Tabriz in 2021-2022 years to number of 2864 people. The study sample consisted of 40 students who were selected by purposive sampling method taking into account the inclusion criteria. Substitution of subjects was random in the two groups of 20 experimental and control. The Achenbach Adolescent Behavioral Problems Scale (YSR), Lutans Psychological Capital (PCQ) and Academic Vitality Questionnaire (AVS) were used to collect data. In this study, the experimental group underwent Acceptance and Commitment (ACT) for 9 sessions of 90 minutes and the control group was on the waiting list. Data analysis was performed using multivariate analysis of covariance.Findings: Findings showed that the intervention based on acceptance and commitment leads to a significant difference between groups in the variables of psychological capital (self-efficacy, optimism, hope and resilience) by 58.4% and academic buoyancy by 23%.Conclusion: Intervention based on acceptance and commitment is effective on improving psychological capital and academic buoyancy in students.