خلاصة:
این پژوهش با هدف بررسی تاثیر شیوه داستان گویی در پیشرفت سواد خواندن دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی منطقه 9 تهران صورت گرفته است. از نظر هدف کاربردی و از نظر روش، تجربی است. جامعه نمونه 2 مدرسه ابتدایی دخترانه است که به صورت تصادفی ساده از بین تمامی مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 9 انتخاب شده است و از هر مدرسه به صورت تصادفی ساده چهار کلاس و در مرحله بعد سه کلاس از یک مدرسه به عنوان گروه آزمایش و یک کلاس از مدرسه دیگر به عنوان گروه گواه انتخاب شده است. فرضیههای این تحقیق عبارتند از: شیوه داستان گویی در پیشرفت سواد خواندن دانش آموزان پنجم ابتدایی تاثیر مثبت دارد. شیوه داستان گویی نمایشی بیش از دیگر روشها در پیشرفت سواد خواندن دانش آموزان تاثیر مثبت دارد. تاثیر شیوه داستان گویی در پیشرفت سواد خواندن با توجه به انواع داستان متفاوت است. بر اساس آزمون پرلز، از گروه گواه و آزمایش پیش آزمونی گرفته شده است و بعد از یک دوره داستان گویی برای گروه گواه، یک پس آزمون از هر دو گروه به عمل آمد. با توجه به تفاوت نمرات پیش آزمون و پس آزمون، میتوان گفت شیوه داستان گویی در پیشرفت سواد خواندن دانش آموزان موثر است.
This research, aimed to assess the impact of storytelling effect in improving reading skill of girl students of five grade of elementary school in zone 9 of Tehran. In the research, story is an independent variable and reading skill improvement is dependent variable. Two junior schools were selected from all male junior schools of zone 9 of Tehran as simple random samples. Four classes including three classes of one school as test group and one class of other school as reference group were selected by simple random sampling method. Hypotheses of the research are as follow: 1.Storytelling has positive effect on reading skills improvement of girl students of five grade of elementary school. 2. Storytelling performance more effective than the other methods in improving reading skills of girl students of five grade of elementary school. 3. The impact of storytelling with educational, historical and fictional issues differ in improving reading skills of girl students of five grade of elementary school. In this research, a pre-exam was performed for test and reference groups. After storytelling for reference group during one month, a final exam was performed for both groups. After analyzing the results, all of the above hypotheses were accepted.