خلاصة:
نظریه بیطرفی در فلسفه سیاسی در دهه 1970 میلادی، با انتشار نظریه عدالت جان رالز به شکل جدیتر مدنظر قرار گرفت؛ اگرچه جان رالز در این کتاب، بهصراحت اشارهای به اصطلاح «بیطرفی» نداشته است. رویکرد بیطرفی دولت در نهاد خانواده، از نظریهپردازی جان رالز و رونالد دورکین اتخاذ شده و از پشتوانهای غنی برخوردار بوده است (نظریه جان لاک، کانت و استوارت میل). مطابق رویکرد بیطرفی (مقابل رویکرد کمالگرایی)، دولت باید در قبال برداشتهای خانواده از تحقق الگوی مطلوب مداخله، بیطرف بماند و نباید هیچ برداشت خاصی از خیر را بر دیگر برداشتها رجحان دهد. بر همین اساس و با ملاحظه مطالب فوق، این پژوهش با هدف اینکه نهاد خانواده به عنوان نهادی خصوصی، تا چه حد تابعِ قلمرو عمومی است: نخست؛ به تبیین مفهوم، انواع، گستره و سطوح بیطرفی دولت در نهاد خانواده، و دوم؛ به تبیین برخی مصادیق تنظیمگری، با رویکرد بیطرفگرایانه، ذیل مبانی نظری تضمین حقوق و آزادیهای نهاد خانواده (الف) و اِعمال اصل ضرر در تقنین مقررات مرتبط با نهاد خانواده (ب)، با رویکرد تطبیقی با نظام حقوقی فرانسه و روش استدلال استقرایی میپردازد.
Although John Rawls in his Theory of Justice did not explicitly talk about neut-rality, the theory of neutrality in political philosophy of the 1970s became more pr-ominent as a result of this book. The neu-trality approach of a state in the institution of family which is based on Rawls’s and Dworkin’s thoughts and is supported by Locke, Kant, and Mill’s attitudes, is the opposite of perfectionism which supports the neutrality of a state in presenting a desirable model of interference and not preferring special pattern. This com-parative survey by the aim of explaining how far a family as a private sphere is influenced by public territory, tries to determine the concept, kinds, extension, and levels of the state’s neutrality and some of the examples of the neutral regulation based on the theoretical founda-tions of the guarantee of the rights and freedoms and applying the harm principle in family legislation.