خلاصة:
هدف این پژوهش بررسی اثر بخشی آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی بر نگرش و التزام عملی به نماز در نوجوانان شهر اصفهان بود. با توجه به هدف، روش پژوهش از نوع آزمایشی و نیمه تجربی بود. در پژوهش حاضر، ابتدا از بین نوجوانان شهر اصفهان، تعداد 30 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند که در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر)، به صورت تصادفی قرار گرفتند. از هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه نگرش و التزام عملی به نماز، پیش آزمون گرفته شد. سپس گروه آزمایش به مدت 8 جلسه 60 دقیقه ای تحت آموزش معنویت درمانی مبتنی بر آموزه های اسلامی قرار گرفتند. پس از اجرای مرحله آموزشی، مجددا با استفاده از پرسشنامه های پژوهش، از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. سپس فرضیه های پژوهش با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و توسط نرم افزار spss-26 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشانگر این موضوع بود که آموزش معنویت مبتنی بر آموزه های اسلامی درنگرش و التزام عملی به نماز، دارای اثر معنادار می باشد.
The purpose of this research was to investigate the effectiveness of spirituality education based on Islamic teachings on the attitude and practical commitment to prayer among adolescents in Isfahan city. According to the goal, the research method was experimental and semi-experimental. In the present study, firstly, 30 people were selected as a sample from the teenagers of Isfahan city, and they were randomly assigned to two experimental and control groups (15 people each). A pre-test was taken from both groups using a questionnaire of attitude and practical commitment to prayer. Then, the experimental group was trained in spiritual therapy based on Islamic teachings for 8 sessions of 60 minutes. After the implementation of the educational stage, a post-test was taken from both groups again using research questionnaires. Then the research hypotheses were analyzed using covariance analysis method and spss-26 software. The results indicated that spirituality education based on Islamic teachings has a significant effect on attitude and practical commitment to prayer.