خلاصة:
این پژوهش بر آن شناخت آثار تربیتی عدالت سازمانی بر کارکنان در آیات و روایات و مکتب شهید سلیمانی
، به این پرسش پاسخ دهد که آثار تربیتی عدالت سازمانی بر کارکنان در آیات و روایات و مکتب شهید سلیمانی
چگونه ارزیابی شده است ؟. روش تحقیق در این پژوهش تاریخی وشیوه تجزیه و تحلیل اطلاعات توصیفی –
تحلیلی است . یافته ها نشان داد از دیدگاه قرآن و روایات عدالت سازمانی به عنوان یک نیاز اساسی برای تربیت
انسانها همیشه مطرح بوده است . از دیدگاه قرآن و روایات معتبر، عدالت سازمانی بر وحدت کامل اجزای سازمان
با محوریت اوامر خداوند دلالت دارد و سازمان عادل ، سازمانی متعبد و مومن به خداوند است و تربیت انسان
کامل رامی پذیرد. از دیدگاه شهید قاسم سلیمانی، عدالت سازمانی و توجه به مردم و حل مشکلات مردم ، مهم
بود؛ انجام تکلیف ، مهم بود. از دیدگاه شهید سلیمانی همواره درسازمان منابعی وجود دارند که از اجرای عدالت
سازمانی جلوگیری می کنند.
ملخص الجهاز:
اصول عدالت سازماني در انديشه و سيره پيامبر اسلام (ص ) و حضرت علي (ع ) : هر چند در نگاه پيامبر (ص ) عدالت خود اصلي بنيادين است که ساير اصول و بنيان هاي زندگي انسان بر آن ابتناء مي يابد اما در عرصه تحقق آن در جامعه نياز به اصول و پايه هايي است که بر مبناي آنها بتوان شاخصهايي براي عدالت وضع کرد و راههاي تحقق آن را شناخت از آن دفاع کرد.
بر اين اساس اصول عدالت در ديدگاه پيامبر (ص ) بر مبناي استقراء و تنباط ،انديشه گفتار و سيره آن حضرت در چهار محور (١) برابري همگاني انسانها؛ (٢) ادي و اختيار؛ (٣) ايمان و باور راستين به عدالت و (٤) انديشه و اراده (انتخاب ) قابل بررسي طالعه است (پاينده ،١٣٧٧: ٥٦) با مطالعه انديشه و سيره حضرت علي (ع ) نيز در قالب ،کمتها، نامه ها و خطبههاي ،ايشان ميتوان دريافت که عدالت در بينش ايشان به شش معنا (١) ايت تناسب بين هر چيز؛ (٢) هر چيز را در جاي خويش قرار دادن ؛ (٣) فضيلتي فردي و تماعي؛ (٤) نفي هر گونه تبعيض و رعايت همه استحقاقها (٥) تقواي الهي و (٦) عدالت به وان يک صفت الهي قابل استنباط است (فرزانه پور، ١٣٨٨: ١٣٤) لزوم آغوش باز کردن عدالت خواهان از ديدگاه شهيد سليماني اشتباه عدالت خواه ها اين است که در مورد فضاي کاري جريان عدالت خواهي، خود را در جزيره اي فرض ميکنند که هر کسي در آن جزيره بود در اين جريان قرار دارد و اگر نبود در جريان نيست و اين يک اشکال مهم است .