خلاصة:
نظریه و نظریهپردازی به ویژه در علوماجتماعی، هم در مقام صورتبندی و تفسیر و هم در مقام تأثیر در سیاستگذاری اجتماعی و اجرا، دربردارنده سلسلهمراتب گوناگونی از ارزشها و پیشفرضهای هنجاری است. این سلسلهمراتب، از سطح فَرانظریه (مباحث هستیشناسانه، معرفتشناسانه، روششناسانه) آغاز و به سطح نظریه و در نهایت سطح سیاستگذاری منتهی میگردد. نظریات سیاستی که در سطح سیاستگذاری اجتماعی مطرح میگردند، اندیشههای بنیادین و نظری را با عمل اجتماعی مرتبط میسازند. برنامهریزی محیطزیست نیز بهعنوان امری هنجاری و مرتبط با سیاستگذاری اجتماعی، برای تدوین اقدامات حاکمیتی و جهتگیریهای سیاستی نیازمند چنین نظریاتی است. در این مقاله، ابتدا با تکیه بر سلسلهمراتب پیشفرضهای هنجاری در نظریهپردازی، مفهوم نظریه سیاستی تبیین میشود. سپس این پرسش مورد تحقیق قرار میگیرد که آیا نمونههایی از نظریات سیاستی در برنامهریزی محیطزیست وجود دارد؟ به ویژه، با توجه به اینکه در دهههای اخیر، مفهوم توسعه پایدار از ایدههای مسلط بر سیاستگذاری توسعه و محیطزیست در بسیاری از کشورهای جهان بوده، آیا میتوان آن را یک نظریه سیاستی در برنامهریزی محیطزیست دانست؟ در نهایت، با نگاهی به برنامههای پنجساله توسعه کشور، تأثیرپذیری سیاستهای محیطزیستی ایران از نظریات سیاستی بررسی میگردد. نگاهی به تاریخچه و تعاریف نهادی توسعه پایدار، در کنار تحلیل معرفتشناختی، زبانشناختی و تاریخی این مفهوم، بیانگر انطباق آن با ویژگیهای یک نظریه سیاستی شامل هنجاری، تجویزی و معطوف به عمل حاکمیتی بودن است. همچنین، تأثیر عملی گسترده این مفهوم بر سیاستگذاری محیطزیستی در کشورهای گوناگون جهان از جمله ایران، مؤید آن است که نظریه توسعه پایدار، مصداقی از نظریات سیاستی در برنامهریزی محیطزیست است.
Theorizing especially in social sciences concerned with hierarchical levels of values and normative preconceptions whether from the perspective of formulizing and interpretation or policy making and application. Meta-theories (ontological, epistemological, methodological issues) are at the top of the hierarchy, followed by social science theories and finally ends to policymaking theories. Policymaking theories connect fundamental and theoretical thoughts to social acts. Environmental planning as a normative profession and activity requires such theories to propose governing activities. This paper aims to discuss whether there are any cases of policy theories in environmental planning or not. Following with this question if respecting the fact that in the recent decades, sustainable development concept has been a source of inspiration to environmental policymaking activities around the world, would it be possible to consider it as an environmental policy making theory or not. Based on epistemological, linguistic and historical analysis, the paper suggests that it is possible to consider sustainable development concept as a policy-making theory. Furthermore, regarding obvious effects of this concept on adopted environmental policies all around the world including Iran, it is confirmed that sustainbale development concept is consider as a case of policymaking theory in environmental planning.