خلاصة:
زمینه و هدف
مشکلات توجه و تنظیم هیجان از مشکلات عمده کودکان مبتلا به نقص توجه/ بیش فعالی محسوب میشود. پژوهش حاضر با هدف تاثیر برنامه توان بخشی شناختی خانواده محور بر توجه و تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی انجام شد.
روش
پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی است. جامعه آماری شامل کلیه کودکان سنین 8 الی 12 ساله مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی نوع مرکب ساکن شهر سنندج بود که تعداد 40 نفر کودک مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی به روش هدفمند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه (هر گروه شامل 20 نفر) جایگزین شدند. شرکت کنندگان ابتدا آزمونهای فراخنای ارقام (از خرده مقیاسهای ویراست چهارم مقیاس هوش وکسلر کودکان) و سیاهه تنظیم هیجان شیلز و سیچتی (1997) را تکمیل کردند. پس از انجام آموزش توان بخشی شناختی برای گروه مداخله، مجددا دو گروه مورد سنجش قرار گرفتند و نتایج به دست آمده به وسیله ی نرم افزار SPSS26 و به روش تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان داد که برنامه خانواده محور توان بخش شناختی باعث بهبود توجه و تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در سطح معنا داری (05/0 <p) میشود.
نتیجه گیری
بر این اساس با توجه به نتایج حاصله میتوان نتیجه گرفت که که برنامه خانواده محور توان بخشی شناختی میتواند مورد استفاده برای کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه و بیش فعالی در زمینههای توجه و تنظیم هیجان باشد.
Background and Purpose
Attention and emotion regulation issues are considered among the major problems of children with attention deficit/hyperactivity disorder (ADHD). The present study was conducted with the aim of investigating the effect of family-oriented cognitive rehabilitation program on attention and emotion regulation of children with Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD).
Method
The current research is a semi-experimental study. The statistical population includes all children aged 8-12 with combined ADHD currently living in Sanandaj city, of which 40 children were randomly placed in two groups (20 each) based on convenience sampling. Initially, the participants completed the Digit Span Test and Shields and Cicchetti’s Emotion Regulation Checklist (1997). Having gone through cognitive rehabilitation training for the intervention group, the two groups were reevaluated and the obtained results were analyzed by SPSS26 software through covariance analysis method.
Results
The results showed that the family-oriented cognitive rehabilitation program improved the attention and emotional regulation of children with ADHD at a significant level (P<0.05).
Conclusion
Based on the results, it is concluded that the family-oriented cognitive rehabilitation program can be employed for children with ADHD in the fields of attention and emotion regulation.