خلاصة:
در جهان پرشتاب امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات، زمینه ساز تحولی عظیم در زمینه آموزش و یادگیری است، به طوری که آموزش های الکترونیکی با شیوه های آموزش سنتی ترکیب شده و شیوه نوینی از آموزش تحت عنوان « آموزش ترکیبی » را ایجاد نموده است. آموزش ترکیبی رویکردی اثربخش در برنامهریزی آموزشی است، که از مزایای هر دو شیوه آموزش سنتی و الکترونیک بهرمند بوده و ضرورتی اجتنابناپذیر در سیستم آموزشی است. در این مقاله تلاش شده با بکارگیری روش پژوهش مروری مفهوم، ابعاد، و مدلهای آموزش ترکیبی مورد بحث قرار گیرد. بدین منظور مطالعات انجام شده در این حوزه در بازه زمانی2000 تا2020بررسی شد. براساس یافتهها، یادگیری ترکیبی با داشتن مزیتهای هر دو رویکرد آموزش سنتی و الکترونیکی، رویکردی موثر برای افزایش اثربخشی یادگیری، سهولت دسترسی به مواد آموزشی و افزایش اثربخشی هزینهها میباشد. همچنین، مدل آموزش ترکیبی کان بدرال به دلیل پرداختن به اخلاق نسبت به سایر مدلها دارای ارجحیت است.
In today's fast-paced world, information and communication technology is the foundation for a huge transformation in the field of education and learning, so that electronic education has been combined with traditional education methods and has created a new way of education called "combined education" .Blended education is an effective approach in educational planning. ,which benefits from both traditional and electronic methods of education and is an inevitable necessity in the educational system.In this article , In this article it is tried to discuss the concept ,dimensions, and models of hybrid education by using the review research method. For this purpose,
the studies conducted in this field in the period from 2000 to 2020 were reviewed .Based on the findings ,blended learning ,having the advantages of both traditional and electronic education approaches ,is an effective approach to increase the effectiveness of learning ,ease of access to educational materials, and increase the effectiveness of costs .Also , Badral Khan's combined education model is preferred over other models due to its focus on ethics.