خلاصة:
زمینه و اهداف: مطالعات نشان میدهد که استفاده از زیباشناسی در تدریس و یادگیری میتواند بهبود فرایند آموزش و یادگیری دانشآموزان را به دنبال داشته باشد.در این مطالعه, نقش زیباشناسی در تدریس و یادگیری بررسی شده است و تلاش گردیده تا نحوه استفاده از زیباشناسی در کلاس درس برای بهبود فرایند آموزش و یادگیری مورد بررسی قرار گیرد. روش ها: مطالعه حاضر از لحاط هدف کاربردی و از پژوهش های توصیفی-تحلیلی است.در نمونهگیری نیز با توجه به هدف و سوال پژوهش از مقالات پایگاه های داده ای معتبر استفاده شده است. با توجه به پیچیدگی مسئله و تاثیر عوامل مختلف بر زیباشناسی در تدریس و یادگیری» از روش فرا ترکیب با یک سوال پژوهشی استفاده شده است. این روش» امکان بررسی اثرات متقابل عوامل مختلف را فراهم کرده و نتایج به دست آمده از این روشء دارای قابلیت تعمیم بالا و قابل اطمینانی هستند. یافته ها: نتایج نشان می دهد استفاده از مبانی زیبایی شناختی در تدریس اثرات مثبت شناختی بر فراگیر داشته و استفاده از هر نوع ابزار و روشی که بتواند به بهبود زیبایی و جذابیت محتوای درسی و محیط آموزشی کمک کند. راهکاری مناسب برای استفاده از زیبایی شناسی در تدریس است, نتیجه گیری: برای استفاده از زیباییشناسی در تدریس, باید به سطح فراگیر توجه داشته باشیم و از روشهایی استفاده کنیم که برای آنها جذاب و مناسب باشد. همچنین,» باید به محتوای درس و هدف آموزشی توجه کنیم و از روشهایی استفاده کنیم که با محتوای درس هماهنگ باشد. کلمات کلیدی: زیبایی شناختی, تدریس» بادگیریءبهبود محیط های آموزشی.
Studying curriculum planning approaches helps educational planners design more effective programs that cater to the needs of students. The aim of this research is to examine the recent developments in curriculum planning approaches and their role in education and upbringing.A systematic approach was employed for this purpose. Sample research resources related to the research topic were selected to provide the researcher with the best available information in line with the research question. After reviewing these resources, the researcher analyzed the information, categorizing them based on their influential and adaptable roles in relevant domains. These categories were divided into titles such as principles and ideologies underpinning modern curriculum planning developments, theories and models, changes in educational policy, types of modern curriculum planning approaches and derived teaching principles and patterns, developments in assessment and evaluation, and challenges arising from these changes.The findings have demonstrated that the performance of curriculum planning approaches is influenced by the historical, cultural, and social context, and modern curriculum planning approaches are moving towards a responsive approach within the societal framework.in order to respond to the new developments in the field of education, curriculum planning needs to be adjusted to align with the changing needs of society.