خلاصة:
شرایط ویژه دوره قاجار امکان دستیابی اروپاییان به قالیهای ایرانی را بیش از پیش فراهم نموده است. طی این دوره، اروپاییان علاقه مند به قالی ایرانی از فرصتهایی که در اختیارشان قرار گرفته بود به نحو احسن برای ایجاد، توسعه و تکمیل دارایی مجموعههای قالی خود سود بردهاند. آشنایی با زمینههای ایجاد این فرصتها و آگاهی از راهبرد اروپاییان درخصوص تصاحب فرشهای ایرانی این دوره ازجمله دغدغههای مهم معاصر در حوزه مطالعات فرش و البته مطالعات موزه است. براین اساس، این مقاله برآن است تا، ضمن پیگیری مهمترین روشها و راهبردهای اروپاییان در تصاحب قالیهای ایرانی، عوامل موثر در دستیابی آنان به این قالیها را شناسایی و معرفی کند؛ بنابراین، پرسش اساسی این مقاله عبارت است از این که، در دوره قاجار، چه عواملی امکان دستیابی اروپاییان به قالیهای ایرانی را فراهم کرده است؟ فرض بر این است که عوامل داخلی و خارجی متعددی، ازجمله رونق صادرات و برپایی نمایشگاههای جهانی، در توسعه فرش اندوزی اروپاییان دخیل بوده است. در اینجا، برای یافتن پاسخ این پرسش از روش تحقیق توصیفی-تحلیلی استفاده شده است. همچنین، دادههای این پژوهش به روش کتابخانهای گردآوری شده و برای تجزیه و تحلیل آنها روش کیفی به کار رفته است. نتایج این پژوهش نشان میدهند که سنت اهدای قالی به دربارهای اروپایی، از یک طرف، و رونق صنعت صادرات قالی، ازطرف دیگر، نقش مهمی در دستیابی اروپاییان به قالیهای ایرانی ایفا کردهاند. در کنار اینها، ایجاد تحولات فرهنگی و تجددخواهی شاهان قاجار، به خصوص «ناصرالدین شاه»، و استقبال ایشان از شرکت در نمایشگاههای بین المللی قرن نوزدهم میلادی، نیز از دیگر شیوههای فرش اندوزی اروپاییان در این دوره به شمار میرود. در این نمایشگاهها نه تنها قالیهای این دوره، بلکه قالیهای دوره صفوی نیز موردتوجه قرار گرفته، خریداری شده و به مجموعهها و موزههای مختلف راه یافتهاند.
The special conditions of the Qajar period have made it possible for Europeans to obtain Iranian carpets more than before. During this period, Europeans interested in Iranian rugs took advantage of the unique opportunities available to them to create, develop, and complete the assets of their rug collections in the best way. Familiarity with the fields of creating these opportunities on the one hand and knowledge of European strategy regarding the acquisition of Iranian carpets in this period are among the important and contemporary issues and concerns of carpet studies and of course museum studies and can complete our knowledge in this field. Accordingly, this article intends to follow the most important methods and strategies of Europeans in acquiring and owning Iranian rugs to identify and introduce the factors affecting their access to these rugs and their storage. In fact, in this research, we want to know what factors were involved in the formation of the process of collecting Qajar rugs by Europeans. For this purpose and to find the answer to this question, in this article, we have used the descriptive-analytical research method. We also collected our data in a library method and used a qualitative method to analyze them. Findings and results of this study indicate that the tradition of offering rugs to ambassadors and European courts on the one hand and the rugs export industry of this period have been the most important traditional factors in collecting valuable Iranian rugs by Europeans. Also, due to the cultural changes and modernization of the Qajar kings, especially Nasser al-Din Shah, and the welcome to participate in the famous international exhibitions of the nineteenth century is also one of the newest methods and facilities of European carpet collecting in this period.