خلاصة:
از آنجایی که آثار کمی از نقاشی دوره سلجوقی به جا مانده و ازسوی دیگر، بیشتر آنها بدون تاریخ و مکان نگارش هستند؛ بنابراین درباره بیشتر آثار نگارگری این دوره، دیدگاه یکسانی وجود ندارد. از دیگر سوی، چون بیشتر پژوهشگران روش درست علمی را در پژوهشهای خود به کار نمیگیرند، به مشکلات موجود در این زمینه میافزایند. یکی از آثار نگارگری این دوره که موضوع این جستار و نیز دارای تاریخ نگارش است، نسخهای از کتاب التریاق منسوب به «جالینوس» است که در سال 595 ه. ق. /1199م.، نوشته شده و در کتابخانه ملی پاریس نگه داری میشود. با توجه به آن که در این دست نوشته، جای نگارش آن درج نشده است، بنابراین درباره این که نسخه مذکور در کجا نوشته و مصورسازی شده، اختلاف نظر وجود دارد. این نسخه را افراد مختلف به جاهای گوناگونی چون: ایران و جزیره، دیاربکر، موصل و مکتب بغداد نسبت دادهاند. بر این اساس، مساله و گزاره اصلی پژوهش حاضر، جایابی محل نگارش و مصورسازی این نسخه خطی است که با روش توصیفی-تحلیلی و تطبیقی مبتنی بر مطالعات کتابخانهای، دیدگاههای پژوهشگران بررسی و نقد شده و با مقایسه تطبیقی نشان داده خواهد شد که نسخه التریاق را نمیتوان به موصل، بغداد و...، جز ایران نسبت داد. با بررسی و مقایسه نگارههای این کتاب و دیگر آثار هنری ایرانی، به ویژه سفالینهها و فلزگری، مشخص شد که شباهت کاملی ازنظر سبک شناسی، شیوه ترسیم نگارهها و ترکیب بندی بین کتاب التریاق و این آثار وجود دارد؛ بنابراین نسبت دادن این دست نوشته به جزیره نادرست است و میتوان گفت که وارونه دیدگاه بیشتر پژوهشگران، نگارههای کتاب التریاق بیشترین شباهت را با شیوه سبکهای هنر ایرانی دارد تا عراق؛ بنابراین میتوان اذعان داشت که خاستگاه این دست نوشته، ایران و دیدگاههای دیگر نادرست است.
Since there are few works of painting from the Seljuk period, and on the other hand,
most of them were written without data and place, so there are no common opinion
about most of the painting works of this period. On the other hand, because most
researchers, do not use the correct scientific method in their research, it adds to the
existing problems in this field. One of the painting works of this period, which is the
subject of this research and has a writing data, is the Al-Tariaq book attributed to Galen,
which has written in 595 AH/1199 AD, written and kept in the National Library of Paris.
Due to the fact that the place of its writing is not included in this manuscript, there is
a difference of opinion about where the said version was written and illustrated. This
version has been attributed by different people to different places such as Iran, Jazireh,
Dyarbakr, Mousel and Baghdad. Therefore, the basis of the main problem of the current
research is the location of the place of writing and illustration of this manuscript, which
is analyzed and criticized by descriptive-analytical and comparative methods based on
library studies, and the views of researchers will be examined with comparison, it will
be shown that the version of Al-Tariaq cannot be attributed to any other country than
Iran. By examining and comparing the illustrations of this book and other Iranian works
of arts, especially pottery and metalwork, it can be said that the view of most researchers
of the illustrations of Al-Tariaq book is more similar to the way of recording Iranian art
than to Iraq, so, it can be said that the origin of this manuscript is Iran and other views
are incorrect.