خلاصة:
پژوهش حاضر به دنبال بررسی چگونگی مواجهه جریان انقلاب اسلامی در مقام اندیشه سیاسی- دینی، با هویت و فرهنگ در فضای مجازی است. با در نظر گرفتن چارچوب نظری، انقلاب اسلامی با دارا بودن تمامی مؤلفههای هویتی نظیر عوامل جغرافیایی، فرهنگی، سیاسی و تربیتی و با شاخصههای جریانی، بهعنوان «سوژه فعال» در فضای مجازی مطرح است که دارای «هویت و فرهنگ» اسلامی و ملی است؛ به این معنا که دارای «خودِ تاریخی» است و نسبت به آینده حوالت تاریخی دارد و در بستر زمان و مکان جاری است. گفتمان انقلاب اسلامی تلاش کرده است که: 1. ارتباط، هماهنگی و مقاومت همزمان هویت و فرهنگ اسلامی با دنیای متجدد را برقرار سازد؛ 2. سبک زندگی اسلامی را تقویت کند؛ 3. در برابر فرهنگ غربی و سکولاریزاسیون جهانی مقاومت کند. این پژوهش با استفاده از یک چارچوب ترکیبی(تغییر در شیوه تولید، تغییر زمان-مکان و تغییر در زبان)، به بررسی نحوه مواجهه انقلاب اسلامی بهعنوان هویت و فرهنگ، با فضای مجازی پرداخته است. در یافته تحقیق این نتیجه حاصل شد که به لحاظ فرصت، فضای مجازی قابلیت دسترسی سریع به اطلاعات و دادهها، قابلیت مشارکت و محیط انتخابگرانه و تعاملی را فراهم میکند. بااینحال، در مواجهه با فضای مجازی باید به ابعاد پیچیده و لایههای عمیقتر مواجهه خود (بهعنوان انقلاب اسلامی) با فضای مجازی توجه داشته باشیم؛ خودآگاهی درباره اینکه در سطح جامعه اسلامی و بهویژه در سطح مواجهه جوانان با فضای مجازی، ساختار تفکر الگویی در حال دگرگونی است. این دگرگونی به این شکل است که فضای مجازی به لحاظ اینکه نوعی فناوری از اساس جدید است، ساختار الگویی و خطی (زمانمند و مکانمند) تفکر را که بهصورت تحلیلی و عمیق صورت میگیرد، بهصورت تفکر و زبان تصویری غیرمتمرکز، ساده و سطحی درمیآورد. در این نوع تفکر، عدم علاقه به تاریخ و عدم برنامهریزی برای آینده دیده میشود که هویت و فرهنگ اصیل و سنتی جوامع و بهویژه جامعه ایران و انقلاب اسلامی را با تهدید و چالش مواجه میکند.
ملخص الجهاز:
با در نظـر گـرفتن چارچوب نظری، انقلاب اسلامی با دارا بودن تمامی مؤلفه های هـویتی نظیـر عوامـل جغرافیایی، فرهنگی، سیاسی و تربیتی و بـا شاخصـه های جریـانی، بـه عنـوان «سـوژه فعال » در فضای مجازی مطرح است که دارای «هویـت و فرهنـگ » اسـلامی و ملـی است ؛ به این معنا که دارای «خود تاریخی » است و نسبت به آینـده حوالـت تـاریخی دارد و در بستر زمان و مکان جاری است .
ایـن پـژوهش بـا اسـتفاده از یـک چـارچوب ترکیبی(تغییر در شیوه تولید، تغییر زمان -مکـان و تغییـر در زبـان )، بـه بررسـی نحـوه مواجهه انقلاب اسلامی به عنوان هویت و فرهنگ ، با فضای مجازی پرداخته است .
لایه های عمیق تر مواجهه خود (به عنوان انقـلاب اسـلامی) بـا فضـای مجـازی توجـه داشته باشیم ؛ خودآگاهی درباره اینکه در سطح جامعـه اسـلامی و بـه ویـژه در سـطح مواجهه جوانان با فضای مجازی، ساختار تفکر الگویی در حال دگرگونی اسـت .
ایـن دگرگونی به این شکل است که فضای مجازی به لحاظ اینکه نوعی فنـاوری از اسـاس جدید است ، ساختار الگویی و خطی (زمان مند و مکان مند) تفکـر را کـه بـه صـورت تحلیلی و عمیق صورت میگیرد، به صورت تفکر و زبان تصویری غیرمتمرکز، سـاده و سطحی درمیآورد.
انقلاب اسلامی، فضای مجازی، مواجهه هویتی، فرهنگ مقدمه از نظر تاریخی به ویژه تاریخ معاصر و دویست ساله ایران ، مواجهه «ما» بـه عنـوان هویت و فرهنگ اسلامی، ملی و شرقی با تجدد و مدرنیتـه (فرهنـگ و تمـدن غربـی) همواره شکل های تازه ای به خود گرفته و از شکل های کلاسیک (برای مثال رسـانه های جمعــی ماننــد مجــلات ، روزنامــه ، تلویزیــون و رادیــو) بــه شــکل های جدیــدتر و تکنولوژیک تر در حال تغییر و رشد بوده است .