خلاصة:
فضای مجازی، دنیا و ابزار قدرتمندی است که بسیاری از مرزها را در هم شکسته است. کاربران زیادی در این فضا، فعالیتهای متنوع دارند. برخی کاربران نیز در حوزه جهان اسلام فعالیت میکنند. میزان حضور و فعالیتهای آنان جوابگوی نیازهای متنوع این فضا نیست. شبکهسازی کاربران فضای مجازی جهان اسلام، راهبردیترین، حیاتیترین و کلیدیترین اقدام برای بهرهمندی از منابع، فرصتها، بازارها و توانمندیهای متعدد و مقابله با محدودیتها و آسیبهاست. هدف این پژوهش، شبکهسازی کاربران فضای مجازی جهان اسلام و پاسخ به این پرسش است که چگونه میتوان کاربران فضای مجازی جهان اسلام را شبکهسازی کرد؟ روش جمعآوری دادهها، اسنادی و کتابخانهای و تحلیل دادهها با رویکرد کیفی داده بنیاد است که بهطور استقرایی یک سلسله رویههای نظاممند را به کار میگیرد تا نظریهای را درباره پدیده مورد مطالعه ایجاد کند. شبکهسازی کاربران فضای مجازی جهان اسلام از یکسری شرایط علّی، زمینهای، مداخلهگر، پدیدهمحوری، راهبردها وپیامدها تشکیل شده که مدل شبکهسازی کاربران فضای مجازی جهان اسلام را به دست داده است. این مدل، مدل کلی است که هر شبکهای میتواند با نمونهگیری از آن، بنا به نیازها، توانایی، فرصتها، راهبردها، ضعفها و آسیبهای خود، شبکهاش را بومیسازی کند.
ملخص الجهاز:
هـدف ایـن پژوهش ، شبکه سازی کاربران فضای مجازی جهان اسلام و پاسخ به این پرسش است که چگونه میتوان کاربران فضای مجـازی جهـان اسـلام را شبکه سـازی کـرد؟ روش جمع آوری داده ها، اسنادی و کتابخانه ای و تحلیل داده ها با رویکـرد کیفـی داده بنیـاد است که به طور استقرایی یک سلسله رویه های نظام مند را به کار میگیرد تا نظریه ای را درباره پدیده مورد مطالعه ایجاد کند.
واضـح است ، کدام یک از این گروه کاربران میتوانند حقیقت اسلام را به جهانیان نشان دهند؛ مغرضان شبهه افکن یا طالبان حقیقت ؟ تحقیقات نشان میدهد که یکی از راه های مهم برون رفت از خلأ، حضـور فعـال ، اثربخش ، کارآمـد، بـه روز و متناسـب بـا نیـاز کـاربران ، در حـوزه آموزه هـا و هویـت اسلامی، «ایجاد و توسعه شبکه سازی کاربران فضای مجازی جهان اسلام » بـا هـدف بهره بردن از منابع ، فرصت ها، بازارها و توانمندیهـای متعـدد اسـت .
مطالعات نشان میدهد که یکی از راه های مهم برون رفت از خلأ حضـور فعـال ، تسریع و تسهیل ارائه آموزه های اسلامی و توسعه شبکه سازی کاربران فضای مجـازی بـا هدف بهره بردن از منابع ، فرصت ها، بازارها و توانمندیهای متعدد است .
۶. مقاله «شبکه های مسلمان ، خود مسلمان در فضای مجـازی : اسـلام در حـوزه عمومی پست مـدرن » ( :Muslim Networks, Muslim Selves in Cyberspace Islam in the Post-Modern Public Sphere)، نگـارش جـان دبلیـو اندرسـون از دانشگاه کاتولیک آمریکا: این مقاله با بررسی چگـونگی ظهـور حضـور مسـلمانان در اینترنت ، بر برخی ویژگیهای عمده از نحوه تلاقـی پویاییهـای اجتمـاعی و تکامـل اینترنت و تأثیر آن بر پویایی اجتماعی حوزه های عمـومی مسـلمانان ، در سـه مرحلـه متخصصان فناورانه ، فعالان رسمی و ظهور آنلاین اسلام میانه رو تمرکز کرده است : الف .