خلاصة:
شیمی یک دانش بنیادی است که عناصر تشکیلدهنده ماده، ترکیبات و واکنشهای آنها و چگونگی برهمکنش میان اتمها و مولکولها را بررسی میکند. درواقع شیمی ضمن پیوستگی بسیار نزدیک با علم زیستشناسی در جهت افزایش کیفیت زیستن تلاش میکند. بر اساس برنامه درس ملی، آموزش علوم تجربی بستری برای کاربرد، عمل و تصرف در طبیعت است و محتوای آن باید ضمن ارتباط با نیازها و علایق و زندگی دانشآموزان، زمینه تربیت نسلی مسئولیتپذیر، متفکر و خلاق را فراهم نماید. در مطالعه حاضر که یک پژوهش نیمهپژوهشی بود، بخشی از محتوای آموزشی کتب علوم تجربی دوره اول متوسطه بررسی گردید. طبق نتیجه این مطالعه، محتوای مربوط به رشته شیمی کتب مذکور، ضمن پرداختن به مباحث علمی، کاربردهای شیمی در زندگی را به زیبایی بیان کرده است و متناسب با سن دانشآموزان نگرشهای مطلوبی منجمله ایجاد رفتارهای مناسب در جهت مراقبت از محیطزیست و ایجاد نگرشهای مطلوب برای تغذیه صحیح را بیان کرده است. آموزش تلفیقی شیمی و زیستشناسی میتواند منجر به افزایش توان و بازده یادگیری دانشآموزان گردد.
Chemistry is a basic science that investigates the elements that make up matter, their compounds and reactions, and how atoms and molecules interact. In fact, chemistry works closely with biology to increase the quality of life. According to the national curriculum, experimental science education is a platform for application, action and possession in nature, and its content should be related to the needs and interests and lives of students, and provide the basis for educating a responsible, thoughtful and creative generation. In the present study, which was a was semi-research, a part of the educational content of experimental science books of the first high school course was investigated. According to the results of this study, the content related to the field of chemistry in the mentioned books, while dealing with scientific topics, has beautifully expressed the applications of chemistry in life and according to the age of the students, it has expressed favorable attitudes, including creating appropriate behaviors to care for the environment and creating favorable attitudes for proper nutrition. The combined teaching of chemistry and biology can lead to an increase in the ability and efficiency of students' learning.