خلاصة:
شازده حمام، زندگینامۀ خودنوشت محمّدحسین پاپلی یزدی (متولّد 1327) است که تاکنون پنج جلد از آن منتشر گردیده و با استقبال گستردهای روبهرو شده است. موضوع پژوهش حاضر، تحلیل منطق گفتمانی فرامتنهای پیوستۀ مؤلّف-راوی در شازده حمام پاپلی یزدی، بر اساس فرامتنیت ژرار ژنت (2018-1930) است. این پژوهش به شیوۀ توصیفی- تحلیلی و بر اساس فرامتنیت ژنت و تحلیل گفتمان ون لیوون صورت گرفته است. جامعۀ آماری این پژوهش، کتاب پنججلدی شازده حمام و حجم نمونه، جلد اوّل این کتاب است که تاکنون 34 بار تجدید چاپ شده است. دلیل انتخاب جلد اوّل، فاصلۀ نگارش و وقوع رخدادها در آن است که وجود فرامتنها و منطق گفتمانی آنها را بهتر ترسیم میکند. تجزیه و تحلیل دادههای این پژوهش، بر اساس تحلیل محتوا صورت گرفته است. نتیجه نشان میدهد در این کتاب، شاهد فرامتنهای پیوستۀ مؤلّف- راوی هستیم که موجب شده از آنها در تعلیل، تفسیر، روشنگری، نقد وضعیت موجود، ارائۀ راهکار و نمونههایی از این دست استفاده کند که در متن پژوهش بهتفصیل به آنها پرداخته شده است.
The subject of the present study is to analyze of the discursive logic of the author-narratorʼs continuous metatexts in the Shazdeh Hamam by Papoli Yazdi(1327- ) based on the metatextuality of the Genette(1930-2018). Shazdeh Hamam is the autobiography of Mohammad Hossein Papoli Yazdi, five volumes of which have been published so far and the first volume has been reprinted 34 times up to now, which shows the good popularity of this book. Part of this popularity in addition to the author-narratorʼs style prose, honesty, and frankness in revealing the facts, is related to its continuous metatexts; because the author, once in the role of narrator, recounts the events of his life and another time, in the role of a researcher, analyzes them. This issue turns the author-narrator an impartial narrator to an intervening narrator. The present study intends to analyze the discursive logic of continuous metatexts in the first volume of the book Shazdeh Hamam using descriptive–analytical method and the theory of Genette metatextuality. The reason to choose the first volume is the distance between the writing and the occurrence of events in which the existence of metatexts and their discursive logic are illustrated vividly. Also, the model of Theo Van Leeuwenʼs legitimation which offers four strategies for accreditation, moral evaluation, rationalization, and myth-making, has been used in this article. The result shows that achieving the desired situation forms the core of the author-narrator discourse; a discourse that is based on the critique of the current situation. This criticism which is the product of the author’s knowledge, practical experience, his expertise, education and teaching in prestigious European universities, has made him to use metatexts in explaining the cause, interpretation, enlightenment, solution presentation, and the cases like this.
ملخص الجهاز:
موضوع پژوهش حاضر، تحليل منطق گفتماني فرامتن هاي پيوستۀ مؤلف - راوي در شازده حمام پاپلي يزدي، بر اساس فرامتنيت ژرار ژنت (١٩٣٠-٢٠١٨) است .
نتيجه نشان ميدهد در اين کتاب ، شاهد فرامتن هاي پيوستۀ مؤلف - راوي هستيم که موجب شده از آن ها در تعليل ، تفسير، روشنگري، نقد وضعيت موجود، ارائۀ راهکار و نمونه هايي از اين دست استفاده کند که در متن پژوهش به تفصيل به آن ها پرداخته شده است .
در جلد اول ، خواننده با کودکي مواجه است که راوي زندگي خود است ؛ اما از آنجا که اين نگارش در زمان پختگي نويسنده صورت گرفته ، در جايجاي کتاب ، شاهد فرامتن هاي پيوسته هستيم که در آن ها مؤلف به اقتضاي کلام ، به تفسير، تعليل ، روشنگري، سنجش و مقايسه ، اقناع مخاطب و از همه مهم تر ارائۀ راهکار براي اصلاح جامعه و ترسيم آرمان شهر مدنظر خود ميپردازد.
مؤلفه هاي تشکيل منطق گفتماني فرامتن ها آنچه بر ارزش اثر شازده حمام افزوده و آن را از ساير آثار مشابه ، متمايز ساخته ، اين است که نويسنده صرفا به دنبال تحليل گفته هاي خود نيست ، بلکه اگر براي موضوعي دليل ميآورد يا مطلبي را تفسير ميکند يا به کسي تعريض ميزند يا راهکاري ارائه ميدهد، قصد دارد ايدئولوژي پنهان خود را هم در قالب آن جملات نشان دهد؛ بنابراين ، اين گونه جملات ، حضور راوي، نظرها و جبهه گيريهاي شخصي او يا به تعبير ديگر، گفتمان او را در متن روايت نمايان ميکنند.