خلاصة:
با توجه به اینکه دستیابی به سازگاری زناشویی مستلزم وجود مجموعهای از آگاهیها در زمینۀ انتخاب همسر است، بنابراین ضرورت آموزشهای پیش از ازدواج برای کمک به افراد احساس میشود. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزشها و مشاورههای پیش از ازدواج بر شکلگیری نگرش مثبت نسبت به ازدواج و کامیابی زناشویی از دیدگاه جوانان و مشاورین خانواده انجام شد. طرح پژوهش توصیفی از نوع پیمایشی (زمینهیابی) بود. جامعه آماری این پژوهش همه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه گیلان در سال تحصیلی 1400 ـ 1401 بود که از میان آنها نمونهای بهاندازه 461 نفر به روش نمونهگیری داوطلبانه و در دسترس انتخاب شد، همچنین از متخصصین و مشاورین روانشناسی شاغل در مؤسسههای آموزشی و پژوهشی استان گیلان، 95 متخصص باتجربه درباره علوم روانشناسی و مشاوره بهصورت هدفمند انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته دربرگیرنده دو بخش جمعیت شناختی و مطالعه دیدگاههای جوانان و مشاورین خانواده استفاده شد. از دیدگاه جوانان برجستهترین عامل در رابطه با نگرش مثبت نسبت به ازدواج، گستره عوامل تأثیرگذار بر آموزش با میانگین 71/3 و از دیدگاه متخصصین میزان نگرش مثبت نسبت به ازدواج دارای میانگین 64/3 بود؛ به گفتهای، میزان نگرش پاسخگویان متخصص از حد میانه بالاتر بود. جوانان به ترتیب ابعاد عوامل تأثیرگذار بر آموزش، ضرورت و پیامد آموزش و مشاوره، محتوای آموزشی و درنهایت ارائه آموزش را اولویتبندی نمودند. متخصصین به ترتیب ابعاد عوامل تأثیرگذار بر آموزش، ضرورت و پیامد آموزش و مشاوره، ارائه آموزش و درنهایت محتوای آموزشی را اولویتبندی نمودند. در بلندمدت نیز اجباری کردن مشاورههای پیش از ازدواج میتواند نشان دهد به چه میزان در کامیابی زناشویی و استحکام خانواده نقش خواهد داشت.
Background: Considering that achieving marital compatibility requires a set of awareness in the field of choosing a spouse, the necessity of pre-marriage education is felt to help people. Objective: The present study aimed to investigate the role of premarital education and counseling in the formation of a positive attitude toward marriage and marital success from the perspective of youth and family counselors. Method: The design of the present study was a descriptive survey. The statistical population of this study included all students of the University of Guilan in 2021, from which a sample of 461 people was selected by available sampling, as well as psychologists working in institutions. Education and research of Guilan province, 95 experienced specialists in psychology and counseling were purposefully selected. To collect the data, a researcher-made questionnaire including two sections on demography and studying the views of young people and family counselors was used. To collect the data, a researcher-made questionnaire including two sections on demography and studying the views of young people and family counselors was used. Findings: From the perspective of young people, the most important factor concerning a positive attitude towards marriage was the range of factors affecting education with an average of 3.71. From the experts' point of view, the positive attitude towards marriage had an average of 3.64, in other words, the attitude of expert respondents was higher than average. The youth prioritized the dimensions of the factors affecting education, the necessity, and outcome of education and counseling, educational content, and finally the provision of education. Specialists prioritized the dimensions of the factors affecting education, the necessity, and outcome of training and counseling, training delivery, and finally training content. Conclusion: In the long run, mandating premarital counseling can show how much it will contribute to marital success and family strength.