خلاصة:
میرزا یحیی نوری (جانشین سید علیمحمد باب و مدعی میرزا حسینعلی بهاءالله) یکی از کسانی است که تحلیل شخصیت، جایگاه و کارهایش در شناخت درست تاریخ و آموزههای بابیان و بهائیان دخالت مبنایی دارد. او در میان بابیان با لقبهایی چون «ثمره»، «وحید اعظم»، «وجه»، «نور»، «ازل» و «صبح ازل» شناخته میشد اما بهائیان در بهترین حالت او را «ازل» یاد میکردند. این مقاله در ادامۀ پژوهشی پیشین (میرزا حسینعلی نوری، از «بهاء» تا «بهاءالله») بر آن است تا به این پرسش پاسخ دهد که با توجه به آنچه از باب بهجای مانده، آیا میرزا یحیی نوری را با لقبهای «ازل» و «صبح ازل» میتوان یاد کرد یا خیر؟ بررسی آثار باب و پیروانش چنین مینمایاند که او را با هردو لقب میتوان خواند بهخلاف میرزا حسینعلی نوری که نه «بهاء» و نه «بهاءالله» برای او لقبهایی برخاسته از آموزههای باب نبودند.
میرزا یحیی نوری (خلیفه سیدعلی محمد الباب والمدعی میرزا حسین علی بهاءالله) احد الاشخاص الذین یمکن من خلال تحلیل شخصیته ومکانته واعماله معرفه التاریخ الدقیق وتعلیمات البابیین والبهايیین. فهو یحظی بین البابیین بالقاب مثل «الثمره»، و«الوحید الاعظم»، و«الوجه»، و«النور»، و«الازل» و«صبح الازل» لکن البهايیین یسمونه فی افضل حالاته ب«الازل». هذه المقاله تمثل استمرارا للبحث السابق عن (میرزا حسین علی نوری، من «البهاء» وحتی «بهاءالله») وهی تمثل محاوله للاجابه علی هذا السوال وهو انه نظرا لتراث الباب، هل یمکن تسمیه میرزا یحیی نوری بالقاب مثل «الازل» و«صبح الازل» ام لا؟ ذلک انه یبدو لنا من خلال دراسه تراث الباب واتباعه انه یمکن اطلاق هذین اللقبین علیه خلافا للمیرزا حسین علی نوری الذی لا یمکن تسمیته ب «البهاء» او«بهاءالله» لانها لم تکن من الالقاب المنبثقه من تعلیمات الباب.
Mirza Yahya Noori (the successor of Mirza Ali Muhammad Bab and the opponent of
the leadership of Mirza Husayn Ali Baha'u'llah) is one of those whose personality, status
and works analysis has a fundamental role in the correct understanding of the history
and teachings of Babies and Baha’is. Among the Baha’is, he was known by nicknames
such as "Thamareh", "Vahid Azam", "Vajh", "Noor", "Azal" and "Sobhe Azal", but the
Baha'is called him "Azel" at best. This article, in continuation of the previous research
(Mirza Hossein Ali Nouri, from "Baha" to "Baha’u’llah"), aims to answer the question
that according to what is left of the chapter, whether Mirza Yahya Nouri was named
"Azal " and Can "Sobhe Azal " be memorized or not? Examining the works of the Bab
and his followers shows that he can be called by both nicknames, unlike Mirza Hossein
Ali Nouri, for whom neither "Baha" nor "Baha’u’llah" were nicknames derived from the
Bab's teachings.