خلاصة:
تمدن نوین اسلامی و راههای نیل و گسترش آن از مهمترین دغدغه های رهبران نواندیش اسلامی در قرون گذشته و اخیر بوده است . از بارزترین آثار تمدن اسلامی در گذشته، اقبال عموم مردم و حاکمان به انجام امور خیر و به ویژه وقف بوده است که به اشکال مختلف همچون مراکز مذهبی همچون مساجد و هیئات ، مراکز بهداشتی نظیر بیمارستانها ، مراکز آموزشی همچون مدارس ، کتابخانه ها و حوزه های علمیه و .... ، مراکز نظامی و مراکز تفریحی در دوره های مختلف مورد توجه بوده و تاثیر بسزایی در تمدن سازی ایفاء کرده است ولیکن در زمان فعلی با توجه به تغییرات گسترده در جوامع ، وقف و امور خیر در جوامع اسلامی همچون ایران همانند گذشته در دوران طلایی خود نبوده و افول کارامدی آن دیده می شود. این در حالی است که رویکرد به این امر در کشورهای توسعه یافته با اقبال بسیار همراه بوده ،حتی بسیاری از دانشگاههای برتر دنیا بیشتر هزینه های خود را از طریق موقوفات تامین و از آن در جهت تمدن سازی بهره می برند . در این مقاله با روش توصیفی – تحلیلی و با بررسی سخنان مقام معظم رهبری در خصوص تمدن سازی نوین اسلامی، به تبیین نقش وقف و نیکوکاری در رشد و پیشرفت مادی -معنوی مسلمانان به دو شکل نهاد سازی اقتصادی در قالب فقر زدایی ، ایجاد رفاه عمومی و ممانعت از انباشت ثروت و نهاد سازی فرهنگی در قالب ارتقاء ارزش های الهی و معنوی ، خردورزی و علم اموزی پرداخته گردید.
the most important concerns of the leaders of Islamic thought in the past and recent
centuries. One of the most obvious works of Islamic civilization in the past has been
the willingness of the general public and rulers to do good deeds and especially Waqf
which in different forms such as religious centers such as mosques and religious
bodies, health centers such as hospitals, educational centers such as schools, libraries
and seminaries, military centers and recreational centers, have been of interest in
different periods and have had a significant impact on civilization; but at the present
time, due to the extensive changes in societies, Waqf and good deeds in Islamic
societies such as Iran are not as they were in their golden era in the past, and their
decline can be seen. This is despite the fact that the approach to this issue has been
very successful in developed countries and even many of the top universities in the
world cover most of their expenses through moqufat and use it for civilization. In
this article, with a descriptive-analytical method and by examining the words of the
Supreme Leader regarding the new Islamic civilization, to explain the role of Waqf
and charity in the material and spiritual development of Muslims Two forms of economic
institution building in the form of poverty alleviation, creation of public welfare
and prevention of wealth accumulation and cultural institution building in the form
of promotion of divine and spiritual values, wisdom and educational science were
discussed.