خلاصة:
منظر طبیعی فرهنگی کوهستان سبلان به دلیل شرایط اقلیمی و سنگهای قابل تراش، یکی از کانونهای اصلی شکلگیری فضاهای دستکند در منطقه شمال غرب ایران است. در این منطقه فضاهای دستکند متنوعی در دورههای مختلف فرهنگی تراشیده شده که یکی از شناخته شدهترین آن، مجموعه دستکند-دست ساز «آباذر» نیر است. این مجموعه در مطالعات پیشین برخی از پژوهشگران، عموما متعلق به دوره اشکانی با کاربری «مهرابه»؛ یا دوران اسلامی با کاربری «معابد- مقابر بودایی» درنظر گرفته شده است؛ با این حال دادههای فرهنگی موجود در این مجموعه، با دلایل کافی و مستند باستان شناختی، فرضیه نیایشگاه مهری و بودایی را رد میکند. این پژوهش بنیادی ازنظر هدف، کیفی بوده و با روش توصیفی-تحلیلی و جمع آوری اطلاعات به کمک مطالعات میدانی و اسناد - منابع کتابخانهای انجام شده و به دنبال پاسخ به دو پرسش اساسی زیر است؛ 1- براساس یافتههای سطحی باقی مانده، گاه نگاری فضای دستکند آباذر متعلق به چه دورههای فرهنگی است؟ 2- فضاهای دستکند (شماره 7) مجموعه آباذر نیر چه کارکردهایی داشته است؟ نتایج بیانگر آن است که فضای دستکند مورد بحث، همانند سایر فضاهای این محوطه، کارکرد معیشتی در دوران اسلامی داشته است. نتایج دیگر پژوهش مشخص کرد که مجموعه فضاهای محوطه آباذر عموما متاثر از شرایط اقلیمی منطقه ایجاد شده و قابل مقایسه با سایر روستاهای دستکند - دست ساز دامنه کوهستانهای سبلان و سهند است. فعالیت باستان شناختی اخیر این مجموعه میتواند در شناخت ماهیت کارکردی و گاه نگاری سایر فضاهای دستکند - دست ساز دامنههای کوهستان سبلان مفید و راهگشا باشد.
Due to the climatic conditions and cutable stones, the cultural landscape of Sablan
Mountain is one of the main foci of the formation of Troglodytic Architecture spaces
in the northwest region of Iran. In this region, various Troglodytic Architecture
spaces have been carved in different cultural periods, one of the most well-known of
which is the Troglodytic Architecture collection of Abazar Nair. This collection, in
the previous studies of some researchers, generally belongs to the Parthian era with
the use of “mehrabah”; or the Islamic era with the use of “Buddhist temples-tombs”.
However, the cultural data in this collection rejects the Mehri and Buddhist monastery
hypothesis with sufficient and archaeological evidence. This research is fundamental in
terms of qualitative objective and it was conducted with descriptive-analytical method,
comparative studies and data collection with the help of field studies and documentslibrary
resources and seeks to answer the following two basic questions: 1- Based on
the remaining surface data. Mande, the chronology of Troglodytic Architecture Abazar
space belongs to which cultural period(s)? 2- What were the functions of Troglodytic
Architecture spaces (number 7) of Abazar Nair collection? The results show that
the Troglodytic Architecture space in question, like other spaces in this area, had a
livelihood function in the Islamic era. Other results of the research determined that the
set of enclosed spaces of Abazar is generally influenced by the climatic conditions of the
region and is comparable to other cut rock villages in the Sablan and Sahand mountains.
The recent archaeological activity of this collection can be useful and open the way
in understanding the functional nature and chronology of other cut rock spaces on the
slopes of Sablan Mountain.