خلاصة:
هدف از مقالهی حاضر، بررسی عوامل مؤثر بر نشر تفکر عاشورایی در بین دانشجویان از
دیدگاه اساتید حوزه و دانشگاه است. جامعهی آماری این پژوهش را اعضاء هیأت علمی
تمام وقت دانشگاههای آزاد اسلامی منطقهی چهار کشور و کلیهی اساتید حوزههای علمیه
شهر اصفهان تشکیل میدهد.
یافتههای این پژوهش نشان میدهد که از نظر اساتید حوزه و دانشگاه؛ بطور کلی عوامل
آموزشی، انگیزشی و فرهنگی یا رشد، بر نشر تفکر عاشورایی بین دانشجویان مؤثر است. در
خصوص تأثیر عوامل فرهنگی یاد شده، بین نظرات اساتید مرد و زن دانشگاه، در سطح 01/0
P تفاوت معنادار وجود دارد. در خصوص تأثیر عوامل انگیزشی و فرهنگ یاد شده درنشر
تفکر عاشورایی، بین نظرات اساتید مرد و زن حوزه، در سطح تفاوت 05/0 P معنادار وجود
دارد.
ملخص الجهاز:
$$$ $$$ طبق اطلاعات جدول فوق، بیشترین درصد پاسخها در سطح زیاد و خیلی زیاد مربوط به گویهی هفت (هدایت دانشجویان جهت کارهای تحقیقاتی پیرامون علل اتفاق واقعهی عاشورا و آثاری که بر آن مترتب است) با 6/67% و کمترین درصد پاسخها در سطح زیاد و خیلی زیاد مربوط به گویههای دو (استفاده از فیلمهای آموزشی درخصوص تبیین قیام عاشورا برای دانشجویان درس معارف اسلامی) و شش (برگزاری کنفرانسها و همایش عملی با موضوع امام حسین(ع) و دیدگاهها و ماههای محرم و صفر) با 3/51% میباشد.
$$$ $$$ طبق اطلاعات جدول فوق، بیشترین درصد پاسخها در سطح زیاد و خیلی زیاد مربوط به گویهی هشت (دعوت از شخصیت و روحانیون برجسته جهت سخنرانی) با 3/61% و کمترین درصد پاسخها در سطح زیاد و خیلی زیاد مربوط به گویهی سیزده (تهیه نوارهای دیداری و شنیداری در خصوص واقعهی عاشورا و امانت دادن آنها به دانشجویان) با 3/26% میباشد میانگین نمرهی پاسخگویان در خصوص گویههای مربوط به عوامل فرهنگی بین 975/2 تا 6/3 در نوسان بوده، بدین معنا که از نظر اساتید حوزه، عوامل فرهنگی یاد شده در نشر تفکر عاشورایی بین دانشجویان مؤثر است.
نتایج جدول فوق نشان میدهد، t محاسبه شده در خصوص تأثیر عوامل آموزشی و انگیزشی از t بحرانی جدول در سطح 05/0 P بزرگتر بوده و این بدین معناست که بین نظرات اساتید در خصوص تأثیر عوامل یاد شده در نشر تفکر عاشورایی بین دانشجویان بر حسب محل تدریس (حوزه و دانشگاه)، تفاوت معنادار وجود دارد .