خلاصة:
جنبش نرمافزاری و نهضت تولید علم از زمرهی مباحث اصولی و درخور توجهی است که دستاندرکاران نظام جمهوری اسلامی ایران، بر
جنبههای عملی و کاربردی آن در نظام دانشگاهی تأکید میورزند. هنگامی که بحث از جنبش نرمافزاری به میان میآید بناچار با مباحث دانشگاه
اسلامی و رسالتها و اصول و راهبردها نیز مواجهیم. در این نوشتار سعی شده است تا به اختصار به بازخوانی اصول عمومی مورد قبول برای دانشگاه به
مفهوم عام آن و اصول ویژهی دانشگاه اسلامی و مواردی که یک دانشگاه اسلامی باید به آن پایبند باشد، پرداخته شود. چارچوب این نوشتار را
مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه تشکیل میدهد.
ملخص الجهاز:
» برای تحقق دانشگاه اسلامی، آن گونه که در متن اصول حاکم بر آن آمده است، مجموعهای از سیاستهای راهبردی تدوین گردید که کارایی و اثربخشی آنها علاوه بر آن که نیازمند طراحی، تدوین و برنامهریزی اجرایی دقیق و واقع بینانه است، مستلزم توجه به عوامل محیطی است که مستقیم و غیر مستقیم و به اشکال گوناگون میتوانند بر تمامی یا بخشی از عملکرد یا اثربخشی راهبردها و برنامههای در حال اجرا در فرایند اسلامی شدن دانشگاهها اثر گذاشته و آنها را از مسیر و مقصود اصلی منحرف ساخته یا کارایی و اثربخشیشان را افزایش دهند، از جمله: رسانهها، حوزههای علمیه، فضای عمومی جامعه در تمامی ابعاد آن، مسائل اقتصادی، روابط و مناسبات بینالمللی و تأثیر و تأثر متقابل با مسائل داخلی، هماهنگی راهبردی سطوح مدیریت کلان نظام در مورد آموزش عالی و اسلامی شدن و آموزش و پرورش (از آن حیث که تربیت کنندهی ورودیهای دانشگاهها است) و...
فراهم کردن زمینههای مناسب مادی و معنوی برای شناسایی و تبیین و تکریم مقام استادان در دانشگاه و جامعه از دیدگاه اسلام به منظور تشویق و ترغیب آنان و افزایش نشاط و تحرک علمی و اجتماعی.
همچنین در راهبرد هفتم مؤلفهی دانشجو بر «حل مشکلات اجتماعی و معیشتی دانشجویان به منظور فراهم آوردن بستر لازم برای فعالیتهای علمی، فرهنگی و دینی» تأکید گردیده و سیاستهای اجرایی هفتگانهی زیر برای تحقق این راهبرد اعلام شده است: 1.