خلاصة:
حمل ونقل دریایی یکی از ارکان مهم اقتصاد کشورها میباشد که نقش مهمی در روابط بین مکانها و نواحی مختلف ایفا میکند، لذا ماهیت حقوق دریایی، جغرافی میباشد. در صنعت کشتیرانی زمان یکی از ارکان مهم تلقی میشود؛ از این رو، در قراردادهای اجاره سفری کشتی شروطی بطور مصرح یا ضمنی در خصوص مدت مجاز عملیات بارگیری و تخلیه کشتی (لیتایم) پیشبینی میگردد. مشکل اساسی در رابطه با لیتایم تعیین نقطهای میباشد که از آن زمان، روند سپری شدن زمان مجاز پهلوگیری کشتی شروع میشود. برای آغاز لیتایم شرایطی درخصوص ورود کشتی به مقصد، آمادگی کشتی، ارسال اطلاعیه آمادگی کشتی لازم است که ملازمه با برنامهریزی منطقهای دارد. عواملی ممکن است منجر به تعلیق دوره لیتایم شود که در اینصورت پایان دوره مذکور را به تعویق میاندازد و فاصله قطع تا شروع مجدد به عنوان لیتایم محسوب نخواهد شد. قرارداد اجاره سفری کشتی مانند سایر قراردادها تابع اصل آزادی اراده طرفین میباشد لذا طرفین قرارداد ممکن است با توافق یکدیگر و با درج عباراتی مانند (روزهای تعطیل و غیراداری) موجب تعلیق جریان لیتایم شوند و یا اینکه جریان لیتایم به علت قانونی مانند تقصیر مالک کشتی تعلیق یابد. سوال اصلی که در این خصوص به ذهن متبادر میشود آن است که شرایط حقوقی برای تعیین مدت زمان مجاز بارگیری و تخلیه کشتی چیست؟ که با رویکرد توصیفی-تحلیلی درصدد پاسخ قانعکنندهای برای آن خواهیم بود.
Maritime transport is one of the important pillars of countries' economies that plays an important role in the relations between different places and regions, so the nature of maritime law is geography. In the shipping industry, time is considered one of the most important pillars; therefore; ship voyage contracts explicitly or implicitly provide for the permitted duration of the ship's loading and discharging operations (lay time). The main problem with lay time is determining the point from which the process of allowed time of porting the ship begins. In order to start lay time, conditions regarding the arrival of the ship to the destination, ship readiness, tendering notice of readiness are necessary, which is related to regional planning. Factors lead to the suspension of the Lay time period in which case it will delay the end of the said period and the interruption time to restart will not be considered as Lay time. The voyage charter like other contract is subject to the principle of freedom of will of the parties, so the parties of contract may by mutual agreement and by inserting terms such as (holidays and working days), suspend the lay time and or that the lay time is suspended due to legal reasons such as the ship owner's fault. The main question that comes to mind in this regard is what are the legal conditions for determining the allowable time of loading and discharging the ship? With a descriptive- analytical approach, we will seek a convincing answer.