خلاصة:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر بازی درمانی بر رشد اجتماعی کودکان مبتلا به اختلالات فراگیر رشدی صورت گرفت. طرح پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروه کنترل بود. نمونه شامل:30 نفر از کودکان مبتلابه اختلالات فراگیر رشدی بود که از بین کودکان ثبت نام شده در مرکز آموزشی و توانبخشی کودکان اوتیسم نیکو, شهرستان نجف آباد به صورت در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل قرارداده شدند. این30 کودک مبتلا به اختلال فراگیر رشدی با میانگین سنی6 سال و6 ماه (حداقل 2سال و4 ماه و حداکثر 9 سال و 8ماه) بودند. از این تعداد 19 کودک پسر و11 کودک دختر بود. مداخله به صورت هفته ای دو بار ودر هر جلسه طی 1 ساعت در مجموع 36 جلسه اجرا شد. پرسشنامه اجتماعی واینلند در دو نوبت (پیش آزمون و پس آزمون) توسط مادران تکمیل شد. داده ها توسط پژوهشگر نمره گذاری و با آزمون آماری تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت، که نتایج اثر بخشی بازی درمانی بر رشد اجتماعی کودکان مبتلا به اختلالات فراگیر رشدی رانشان میدهد. بدین صورت که بین گروه های آزمایش و کنترل در پس آزمون رشد اجتماعی و خرده مقیاس های(6مورد انتخابی از8خرده مقیاس) با کنترل پیش آزمون در سطح 0001/ 0>p تفاوت معنا داری وجود دارد. بر این اساس می توان بیان داشت که دربیشترمتغیرهای وابسته رشد اجتماعی و خرده مقیاس های آن شامل خودیاری عمومی، خود فرمانی، جا به جایی, مشغولیات، ارتباط زبانی، اجتماعی بودن، در پس آزمون بین دو گروه اختلاف معنی داری وجود دارد. ضریب اندازه اثر نشان می دهد76 درصد تفاوت دو گروه مربوط به مداخله آزمایش است.
ملخص الجهاز:
واژگان کلیدی: بازی درمانی, اختلالات فراگیر رشدی, رشد اجتماعی مقدمه انسان امروز در زمانه ای به سر می برد که حساسیت به بیماری های رفتاری نوین در کودکان بیشتر از هر دورهی زمانی دیگر خود نمایی می کند و متخصصان مربوطه به فکر راه کار های تازه برای کمرنگ شدن این عوارض این رفتارها در کودکان می باشند.
به تعبیردیگر وقتی فرد آموخت، که با معیارهای جمع، رفتارها و اعتقادهای دیگران سازگاری وهمنوایی کند و به مرحله ای برسد که بتواند با جامعه اش برخورد عادی داشته باشد گفته می شود که از نظر اجتماعی رشد و تکامل قابل قبولی بدست آورده است، اینجاست که فرد احساس هماهنگی اجتماعی با دیگران را متوجه می شود و به این مفهوم می رسد که برقراری روابط متقابل میان افراد یک اجتماع و همکاری با دیگران از جمله ویژگی های رشد اجتماعی است که برای انسان که یکی از ملزومات زندگی اش زیستن جمعیست به طور کامل ضرورت پیدا می کند که رفتار جمعی نامیده می شود؛رفتار جمعی بیانگر تمایل شدید موجودات زنده به زندگی در میان همنوعان خود و انزجار از تنهایی می باشد که چنین رفتاری وابستگی اجتماعی هر موجود در گروه خود را نشان می دهد، موجودات اجتماعی همین که خود را در میان گروه خود بیابند، هر چند به طور کامل رابطه برقرار نکنند، غریزه جمع خواهی آنها ارضاء می شود.
کارشناسان و مربیانی که با کودکان دارای اختلال فراگیررشدی سر وکار دارند براین عقیده هستند که بازی درمانی می تواند در رشد اجتماعی این کودکان موثر باشد اما بنابر اطلاعات بدست آمده از این روش کمتر برای درمان کودکان مبتلا به اختلالات فراگیر رشدی استفاده شده است.