خلاصة:
شبهه تحریف قرآن که متأسفانه از سوی برخی دوستان ناآگاه و دشمنان آگاه مطرح شده است، امروزه یکی از چالشهای فرارو در عرصه قرآنپژوهی بهشمار میآید. کتابها و پژوهشهای بسیاری در این خصوص در یکی دو سده واپسین نوشته شده که نشان از اهتمام عالمان شیعهدرباره دفاع از ساحت قرآن دارد. شهید مرتضی مطهری از قرآنپژوهان معاصر در نوشتههای خود نگاهی ژرفکاوانه به قرآن وآیات الهی داشته و تمام همت خود را در تبیین مفاهیم و معارف قرآن بهکار برده و با ادله محکم ساحت قرآن کریم را از شبهه تحریف قرآن مبرا میداند. ایشان گرچه تألیف مستقلی در این زمینه ندارد، اما در آثار گوناگون خود به تبیین مسئله تحریف قرآن پرداخته است. این پژوهش با روش توصیفی - تحلیلی درصدد پاسخ به این پرسش است که دیدگاه شهید مطهری درباره تحریف قرآن چیست؟ نتایج پژوهش حاکی از آن است که شهید مطهری در کتابهای گوناگون خود شبهه تحریف قرآن را با استناد به ادله مختلف مانند: آیات قرآن، دلیل عقلی، دلیل تاریخی، اعجاز، تواتر قرآن، جامعیت و جاودانگی قرآن و خاتمیت رد میکند.
The doubt about distorting the Qur'an, which has unfortunately been raised by some ignorant friends and informed enemies, is considered one of the most current challenges in the field of Qur'anic studies today. Many books and studies have been written in this regard in the last one or two centuries, which shows the efforts of Shia scholars to defend the Qur'an. Shahid Morteza Motahari, one of the contemporary Qur’an scholars, has taken a deep look at the Qur’an and divine verses in his writings and he has used all his efforts in explaining the concepts and teachings of the Qur’an, and with solid arguments, he considers the Holy Qur’an without any doubt of distortion. Although he does not have an independent authorship in this field, he has explained the problem of Qur’an distortion in his various works. This study with a descriptive-analytical method tries to answer the question, what is the view of Shahid Motahari about distortion of the Qur’an? The findings of the research suggest that in his various books, Shahid Motahari rejects the doubt of distorting the Qur'an by referring to various arguments such as verses of the Qur'an, intellectual argument, historical argument, miracles, frequency of the Qur'an, comprehensiveness and immortality of the Qur'an and finality of prophethood
ملخص الجهاز:
استاد مطهری درباره کاربرد قرآنی تحریف تأکید میکنند که در قرآن كریم كلمه «تحریف» در مورد یهودیان بهکار رفته است و در این زمینه میفرماید: «أَ فَتَطْمَعُونَ أَنْ یؤْمِنُوا لَكُمْ وَ قَدْ كانَ فَریقٌ مِنْهُمْ یسْمَعُونَ كَلامَ اللَّهِ ثُمَّ یحَرِّفُونَهُ مِنْ بَعْدِ ما عَقَلُوهُ؛آیا (شما مسلمانان) طمع دارید كه آنها (یهودىها) به (آیین) شما ایمان بیاورند، درحالىكه گروهى از آنان (عدهاى از علماشان در طول تاریخ) كلام خدا را مىشنیدند سپس آن را پس از فهم و تعقل (به خاطر اغراض دنیوى خود) تحریف مىكردند، درحالىكه (زشتى كار خود را) مىدانستند» (بقره، 75).
استاد مرتضی مطهری نیز در مقاله ختم نبوت پس از ذکر آیه «انّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكرَ وَ انّا لَهُ لَحافِظونَ» (حجر، ۹) یادآور میشود که این آیه با قاطعیت كمنظیرى از محفوظماندن قرآن از تحریف و تغییر و نابودى خبر داده است (مطهرى، 1395، ج۳، ص ۱۵۷)؛ همچنین در تفسیر آیه «وَأَنْزَلْنَا إِلَیكَ الْكِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِمَا بَینَ یدَیهِ مِنَ الْكِتَابِ وَمُهَیمِنًا عَلَیهِ» (مائده، ۴۸) بیان میکند که آیه میفرماید: «ما قرآن را به حق براى تو فرود آوردیم، درحالىكه كتابهاى آسمانى قبل از خودش را تصدیق مىكند»؛ یعنى صداقت آنها را در اصل قبول مىكند.
[In Arabic] A Semantic Analysis of the Cognate Object and Its Translation Method in the Holy Qur’an Seyed Mohammad Hossein Sadeghi 1 Received: 12/12/2022 Accepted: 16/01/2024 Abstract One of the most used syntactic roles in the Qur'an is the cognate object.
The complexities in the use of the cognate object in the Arabic language, especially the Qur'an, have caused a precise understanding of it by Persian interpreters and translators.