خلاصة:
در جوامع انسانی، نهاد آموزش و پرورش از اهمیت ویژهای برخوردار است. این نهاد یکی از مهمترین
عوامل رشد اجتماعی، اقتصادی و تربیتی جامعه به شمار میآید. اما امروزه آموزش و پرورش به علت
ضرورت استقرار بر پایه فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی، هماهنگی با تحولات سریع اجتماعی و بهره گیری از
تجارب موفق آموزشی و تربیتی عصر حاضر، نیاز به تحول بنیادین دارد تا بتواند کارکردی منطبق با مبانی
اسلامی و انقلابی داشته باشد. پژوهش حاضر به روش توصیفی – تحلیلی و با هدف بررسی راهبردهای
کلان تحول تعلیم و تربیت در آموزش و پرورش انجام شده است. یافتهها نشان میدهد در جهت تحقق
هدف تحول در تعلیم و تربیت، نهادهای سیاستگذار در حوزه تعلیم و تربیت ایران، تلاشهای فراوانی انجام
سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری» دادند که از بنیادیترین آنها در سالهای اخیر، تدوین
است. راهبردهای سند تحول بنیادین با تکیه بر فلسفه تعلیم و تربیت و تدوین الگویی اسلامی «اسلامی ایران ایرانی به منظور تحول و پرهیز از - الگوهای وارداتی، کهنه و تقلیدی محرض – میباشد، اما برای اینکه
زمینه اجرایی شدن آن بطور کامل فراهم گردد لازم است راهکارها، برنامهها و اقدامات اجرایی مناسبی
برای تحقق اهداف کلان آن پیش بینی و تدارک دیده شود.