خلاصة:
مشکلات رفتاری دانش آموزان، میتواند روی یادگیری آنها اثرات منفی بگذارد. تداوم این رفتارها رشد عاطفی و تحصیلی دانشآموزان را به مخاطره میاندازد. اغلب دانشآموزان برای جلب توجه معلم، تحسین دوستان یا صرفا برای سرگرمی رفتارهای مخرب از خود نشان میدهند. از همین رو در هدف از پژوهش حاضر »بررسی نحوة مدیریت کلس درس توسط معلمان مناسب دانشآموزان دارای اختلالت رفتاری - روانی« میباشد. روش پژوهش حاضر از نوع کیفی بوده و شیوه گردآوری دادهها نیز مبتنی بر شیوه کتابخانهای و اسنادی میباشد و شیوه تحلیل دادهها نیز مبتنی بر شیوه توصیفی میباشد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که تقویت و پاداش دادن به رفتار مثبت بسیار موثرتر از تلش برای حذف رفتار منفی است. تنبیه و پیامدهای منفی منجر به جنگ قدرت میشود و فقط بروز رفتارهای مشکلساز را بدتر میکند. مثبت ماندن در مواجهه با چنین رفتارهای هیجانیای آسان نیست، اما نباشد تسلیم شد. تاثیر معلمان میتواند برای این دانشآموزان که با شرایط فوقالعاده دشواری دست و پنجه نرم میکنند، به معنای دنیایی متفاوت باشد. نباید انکار کرد که در مدارس ما، اعم از ابتدایی و راهنمایی و متوسطه، تدبیر مشخص و واقعبینانهای برای مواجهه با آنچه که مشکلت رفتاری دانشآموزان نامیده میشود وجود ندارد. نظام مشاورهای دوره متوسطه به دلیل زیادی کارآمدی لزم را ندارد.