خلاصة:
این مطالعه به بررسی مزایا و معایب استفاده از فناوری اطلعات در الگوی کلس درس معکوس پرداخته است. ماهیت متغیر فناوری و فّناوری نوین اثرات زیادی بر چهره آموزش و یادگیری در مدارس گذاشته است. این تغییر باعث جایگزینی روشهای جدید تدریس و به کارگیری الگوهای نوین آموزشی شده است. امروزه یک استراتژی که برای یادگیری دانشآموزان بسیار مدنظر و رو به توسعه است یادگیری معکوس است. این رویکرد برخلف آموزش به روش سنتی دانشآموز محور بوده و موجب ایجاد همکاری در بین دانشآموزان و افزایش اعتمادبهنفس میشود و به آنها فرصت نقد میدهد. فعالیتهای یاددهی-یادگیری معکوس، یک رویکرد پداگوژیکی نوین است که بر یادگیری فراگیرمحور تمرکز دارد. یادگیری فراگیرمحور مجموعهای از نظریهها و روشهاست که بر انتقال مسئولیتپذیری یادگیری از معلم به فراگیر تاکید دارد. فراگیران به صورت فعالنه یاد میگیرند و انجام میدهند، آنها همچنین بر رشد یادگیری مستقل خود تاکیددارند و نقش مدرسان نیز بیشتر تسهیلکننده است. یادگیری فراگیر محور مبتنی بر نظریه یادگیری سازنده گرایی است و اصل مسلم آن این است که یادگیری یک فرآیند سازنده است. در دیدگاه سازندگی، دانش توسط فراگیر ساخته میشود، آنها تلش میکنند تجربیات را درک کرده و کسب دانش زمانی صورت میگیرد که اطلعات جدید به وسیله ی دانش قبلی باهم متصل شوند، به عبارت دیگر، یادگیری یک فرآیند مفهوم سازی فعال از ساخت دانش است؛ بنابراین، سازندهگرایی یک رویکرد یادگیری است که بر فعال بودن یادگیرنده در ساخت دانش و فهم تاکید میکند. عنصر اساسی در یادگیری معکوس تربیت صحیح است علوه بر آن عناصر دیگری از قبیل آموزش انفرادی بیرون از کلاس و فعالیتهای یادگیری گروهی تعاملی درون کلاس نیز از عناصر دیگری هستند که بر محیط یادگیری دانشآموز تاثیر م یگذارد. پیشینۀ یادگیری معکوس و تغییر نقش سنتی خانه و مدرسه را م یتوان در برخی که توسط مازو ر» آموزش از طریق گروه همسالان «رویکردها و راهبردهای آموزشی ازجمله رویکرد 1997 (پیشنهاد شد، مشاهده کرد؛ اما مفهوم رایج از یادگیری معکوس در ادبیات پژوهشی جهان به ( تجارب دو معلم علوم به نا م های برگمن و سمس بازم یگردد که از سال 2016 در ایالت کلرادوی آمریکا اقدام به معکوس کردن کلا سهای درس و ثبت یافتههای خود در قالب کتاب و مقاله نمودند. در یک جمعبندی، یادگیری معکوس شامل دو بخش اساسی، فعالیتهای یادگیری در داخل کلاس درس و آموزش فردی در خارج از کلاس درس می شود.