خلاصة:
دانش آموزان کشور ما جزو سرمایه های فرهنگی و معنوی مهم محسوب میشوند. شناخت آسیب های این گروه در سرافرازی و سلامت جامعه موثر خواهد بود. بر این اساس پر ضرورت بود وجود پژوهشی برمبنای بررسی آسیب های رفتاری دانش آموزان برای رسیدن به سطح سلامت روان آنها و ارجاع به مراکز بالینی پر ضرورت بود. پژوهش پیشرو با پیگیری هدف آسیب شناسی در زمینه میزان آسیب های رفتاری دانش آموزان مقطع دبستان در مشهد انجام شد. تحقیق حاضر بر اساس ضرورت شناخت و مقایسه ی انواع آسیبها بر روی ٣٦ دانش آموز دختر از با روش تصادفی خوشه ای و با کمک پرسشنامه ی ١٥ سوالی ساخته محقق در مدرسه اجراشد. نتایج پژوهش براین اساس بود که میزان آسیب های رفتاری ٣/٤٥ درصد محاسبه شد. که به ترتیب در دستهبندی طلاق والدین با ١٣/٨درصد، اقدام به خودکشی با ٨/٣ درصد و سواستفاده جنسی با ٥/٥ درصد، بیشترین فراوانی از مجموع آسیب های رفتاری را به خود اختصاص داده است. در نتیجه درصد بالایی از مشکلات رفتاری در دانش آموزان وجود دارد که نیازمند طراحی برنامه های آموزشی و مداخلات روانشناختی و مشاورهای در سطح مدرسه وخانواده میباشد.