خلاصة:
نوشتن ، پیچیده ترین مهارت زبانی است که در آموزش آن نیاز به فراگیری مهارت های شناختی و فراشناختی بسیاری است که با توجه به بعد عاطفی و اجتماعی محقق می شود.هدف پژوهش حاضر بررسی مشکلات نوشتن دانش آموزان پایه دوم ابتدایی است. نمونه مورد بررسی دانش آموزان کلاسم بود که به این نتیجه رسیدم که در طول سال گذشته به دلیل وجود کرونا و عدم حضور در کلاس درس دانش آموزان به آسانی نمی توانستند بنویسند و افکار خود را بیان نمایند و نوشتن برای آنها جذابیتی نداشت . نارسایی حتی بر نحوه ی پاسخ دادن آنها در دروس کتبی نیز اثر گذاشته بود.در این تحقیق نوشتن و مشکلات آن را بررسی و راهبردهایی برای مواجهه به آن ارائه دادم.یافته ها حاکی از آن بود که روش های به کاربرده ( خلاصه نویسی ، خاطره نویسی ، گزارش نویسی و داستان نویسی) برای بهبود نوشتن موثر بوده است.
abstractWriting is the most complex language skill, which requires the acquisition of many cognitive and metacognitive skills, which are realized with regard to the emotional and social dimension. The sample examined was the students of my class, and I came to the conclusion that during the past year, due to the presence of Corona and the lack of attendance in the classroom, students could not easily write and express their thoughts, and writing was not attractive to them. Inadequacy had even affected the way they answered in written lessons. In this research, I examined writing and its problems and presented strategies to deal with it. The findings indicated that the methods used (summarization, memory) writing, report writing and story writing) has been effective for improving writing.Key words: writing skills, second grade, teaching sentence formation
ملخص الجهاز:
مقاله پژوهشی فصلنامه علمی تخصصی – سلامت روان در مدرسه DOI: …… تابستان 1402، دوره 1، شماره 2 /GrossMark ISSN: 93945 چگونه توانستم مهارت نوشتن را در دانش آموزان پایه دوم کلاسم تقویت کنم؟ حمزه ابار 1*، ساناز صفایی 2 1 دکتری برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان ،مرکز آموزش عالی شهید مطهری نوشهر 2 کارشناس ارشد برنامه ریزی آموزشی،آموزگار پایه دوم، شهرستان تنکابن * نویسنده مسئول: آبار تاریخ دریافت مقاله: 01/06/1402 تاریخ پذیرش مقاله: 31/06/1402 چکیده نوشتن ، پیچیده ترین مهارت زبانی است که در آموزش آن نیاز به فراگیری مهارت های شناختی و فراشناختی بسیاری است که با توجه به بعد عاطفی و اجتماعی محقق می شود.
نمونه مورد بررسی دانش آموزان کلاسم بود که به این نتیجه رسیدم که در طول سال گذشته به دلیل وجود کرونا و عدم حضور در کلاس درس دانش آموزان به آسانی نمی توانستند بنویسند و افکار خود را بیان نمایند و نوشتن برای آنها جذابیتی نداشت .
با توجه به اهمیت موضوع نوشتن در بین دانش آموزان و اینکه نارسایی در این زمینه حتی بر نحوه ی پاسخ دادن آنها در دروس کتبی در سال های بعد هم تأثیر خواهد گذاشت ، تحقیق در مورد مقوله ی نوشتن در پایه دوم ابتدایی را لازم و ضروری دانستم.
The effect of story writing on the improvement of the Persian essay lesson of fourth grade elementary students.
The effect of the genre-oriented teaching method on the writing skills of fifth grade bilingual students in the Farsi language course in Urmia city.