خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، تحلیل مولفههای سواد آبی در کتابهای درسی فارسی، علوم تجربی و هدیههای آسمانی پایه اول تا سوم مقطع ابتدایی میباشد. برای نیل به این هدف از روش تحلیل محتوا استفاده شده است.
جامعه آماری تحقیق، کتابهای درسی فارسی اول، فارسی دوم، فارسی سوم، علوم تجربی اول، علوم تجربی دوم، علوم تجربی سوم، هدیههای آسمانی دوم و هدیههای آسمانی سوم میباشند.
واحدهای تحلیل کلیه متون، تصاویر، فعالیتهای کلاسی و پرسشها میباشند. ابزار تحقیق را چک لیست تدوین شده توسط محقق تشکیل میدهد که دارای سه مولفه دانش، نگرش و رفتار میباشد و هر کدام از این مولفهها دارای 6 زیر مولفه میباشند که روایی آن با نظرخواهی از متخصصان و پایایی نتایج با فرمول هولستی محاسبه شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش انتروپی شانون استفاده گردید و نتایج زیر به دست آمدند.
با توجه به نتایج آمار توصیفی مشخص گردید که به مولفه دانشی (45. 69 درصد) سواد آبی بیشتر از مولفههای نگرشی (41. 72 درصد) و رفتاری (12. 58 درصد) توجه شده است.
همچنین میزان توجه به مولفههای دانشی سواد آبی در علوم تجربی اول (0. 363) نسبت به علوم تجربی دوم و سوم بیشتر، در فارسی اول (0.376) بیشتر از فارسی دوم و سوم و نیز در هدیههای آسمانی سوم (0.609) بیشتر از هدیههای آسمانی دوم است.
میزان توجه به مولفههای نگرشی سواد آبی در علوم تجربی سوم (0.392) بیشتر از علوم تجربی اول و دوم، در فارسی دوم و سوم به یک اندازه (0. 476) و بیشتر از فارسی اول و نیز در هدیههای آسمانی سوم (0.642) بیشتر از هدیههای آسمانی دوم میباشد.
میزان توجه به مولفههای رفتاری سواد آبی در علوم تجربی اول و سوم (0. 423) به یک میزان و بیشتر از علوم تجربی دوم، در فارسی اول و دوم (0. 390) به یک میزان و بیشتر از کتاب فارسی سوم و در هدیههای آسمانی دوم و سوم (0. 5) نیز به یک میزان میباشد.