خلاصة:
حکمت آفرینش برخلق دو محور زن و مرد و آرامش آن دو در کنار یکدیگر در مسیر رشد و کمال هماهنگ و همسو در قالب تشکیل خانواده و رابطهی همسری از ژرفترین حکمتهای الهی است که اصول و اساس آن را تنها از بطن آیات قران وسنت نبوی (ص) و سیره ائمه اطهار (ع) میتوان یافت. دین مبین اسلام به عنوان کاملکنندهی ادیان الهی به ارائهی جامعترین آییننامهی اجرایی و حقوقی در روابط زناشویی و در احیای هویت زن و حمایت از ابعاد وجودی او پرداخته است. تابدان سان که بیهیچ تردیدی میتوان: گفت مقررات اسلام عظیمترین پشتوانهی حقوقی و بزرگترین حامی زن در طول تاریخ بشر بوده و خواهد بود. مردوزن به عنوان دور کن انکارناپذیر حیات ناگریز از قبول مسئولیتهای در قبال یکدیگرند. تاکید بزرگان دین بر اجرای آن دستورات شاهدی بر این مدعاست. هم چنان که اصول ۲۱، ۲۰، ۱۰، ۳ و... قانون اساسی و بند ١٤ سند چشمانداز بر حقوق زن در نظام جمهوری اسلام نیز تصریح شده است. بنیانگذار انقلاب اسلامی در تبیین حقوق زن میفرماید:"در نظام اسلامی زن همان حقوقی را دارد که مرد دارد حق تحصیل، حق، کار، حق، مالکیت حق رای دادن و حق رای گرفتن در تمام جهاتی که مرد دارد زن هم حق دارد. این که در خارج منعکس کردهاند که اسلام بازنان با خشونت رفتار میشود امر غیر صحیحی و تبلیغات باطلی است."
مقام معظم رهبری نیز در همین خصوص میفرماید: "حرکت در جهت احقاق زنان در جامعهی اسلامی و در جامعهی ماحتما باید انجام بگیرد؛ منتها برمبنای اسلامی و باهدف اسلامی."