خلاصة:
فناوری اطلاعات به طور فزایندهای آموزش عالی را تحتتاثیر قرار داده است. استفاده از فناوری یادگیری الکترونیکی انعطافپذیری دانشجویان را بهبود بخشیده و خروجی یادگیری را افزایش داده است. هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر تمایل دانشجویان به تداوم استفاده از سیستمهای یادگیری الکترونیکی است. پژوهش حاضر از نظر هدف یک تحقیق کاربردی - تئوری است و از نظر چگونگی دستیابی به دادهها، از نوع تحقیقات توصیفی - همبستگی است. برای جمع آوری اطلاعات از روش میدانی و از ابزار پرسشنامههای توسعه یافته که با طیف 5 ارزشی لیکرت سنجیده شده، استفاده شد. جامعهی آماری پژوهش حاضر دانشجویان دانشگاههای شهر ساری بودند که از سیستم یادگیری الکترونیکی استفاده کردهاند. با استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند، 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب و پرسشنامه بین آنها توزیع شد. روایی پرسشنامه از طریق روایی محتوا، روایی همگرا و واگرا و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ مورد تأیید قرار گرفته است. همچنین آمار توصیفی مربوط به دادههای گردآوری شده از طریق نرم افزار SPSS و آمار تحلیلی از طریق روش مدل سازی معادلات ساختاری (حداقل مربعات جزئی) و با استفاده از نرم افزار SmartPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. مهمترین جنبه نوآورانه این تحقیق اضافه کردن عوامل کیفیت محتوا و لذت بردن به مدل مبناست. نتایج نشان داد پارامترهای کیفیت محتوا، سودمندی درک شده، تأییدیه، لذت بردن، سازگاری هدف، مشوقها و رضایت تأثیر مثبت و معنی داری بر تمایل دانشجویان به تداوم استفاده از سیستمهای یادگیری الکترونیکی دارند. نتایج این تحقیق به مسئولین و مدیران دانشگاهها کمک میکند تا استفاده مکرر از سیستم آموزش الکترونیکی را در میان دانشجویان افزایش دهند.
information technology has increasingly affected higher education. The use of e-learning technology has improved students' flexibility and increased learning output. The purpose of this research is to investigate the factors affecting students' willingness to continue using electronic learning systems. In terms of the purpose of this research, it is an applied-theoretical research, and in terms of how to obtain data, it is a descriptive-correlation research. To collect data, the field method and the tools of developed questionnaires measured with a 5-point Likert scale were used. The statistical population of the present study was the students of the universities of Sari city who have used the electronic learning system. Using targeted non-random sampling method, 384 people were selected as a sample and the questionnaire was distributed among them. The validity of the questionnaire has been confirmed through content validity, convergent and divergent validity, and its reliability through Cronbach's alpha. Also, descriptive statistics related to the data collected through SPSS software and analytical statistics were analyzed through structural equation modeling method (partial least squares) and using SmartPLS software. The most important innovative aspect of this research is adding the factors of content quality and enjoyment to the base model. The results showed that the parameters of content quality, perceived usefulness, confirmation, enjoyment, goal compatibility, incentives and satisfaction have a positive and significant effect on students' willingness to continue using electronic learning systems. The results of this research help university officials and managers to increase the frequent use of electronic education system among students.