خلاصة:
بازارهای سنتی از دیرباز تاکنون هسته اصلی تشکل و تعامل در فضای اجتماعی و اقتصادی شهرها به شمار میروند. امروزه مجتمعهای تجاری بستر و فضای مناسبی جهت برقراری روابط اجتماعی هستند. در این مجموعهها فعالیت اصناف و همگانی بودن، میتواند منجر به حضور مردم در فضا و زمینه ساز محیطی برای ارتقای تعاملات و نشاط و پویایی و رشد اجتماعی شهر میگردد. مقاله حاضر قصد دارد با توجه به الگوی بازارهای سنتی در راستای ارتقای تعاملات اجتماعی در مجتمعهای تجاری به راهکارهایی دست یابد. روش تحقیق مقاله حاضر ترکیبی است که در بخش اول با استفاده از مطالعات کتابخانهای و مشاهده و بررسی نمونه موردی بازار اصفهان مؤلفههای کالبدی بازار استخراج و در بخش دوم از طریق مصاحبه باز با دوازده نفر از متخصصین حوزه معماری به روش گلوله برفی مؤلفههای مؤثر مشخص گردید. در مرحله بعد به روش کمی با استفاده از پرسشنامه که میان کاربران فضاهای تجاری منطقه ۵ توزیع شده، دادههای به دست آمده از نمونه موردی مورد تحلیل قرار گرفت تا مؤلفههای قابل استفاده در مجتمعهای تجاری امروزی شناسایی شود. نتایج به دست آمده نشان میدهد که استفاده از مؤلفههای حس مکان، سرزندگی، و نفوذپذیری و تنوع فضایی در طراحی مجتمعهای تجاری میتواند موجب ارتقای تعاملات اجتماعی در کاربران از این فضاها گردد
traditional markets have long been central to the presence of the people and are the core of organization and interaction in the social and economic environment of cities. today, commercial complexes are a good platform and space for social relations. in these complexes, the activity of guilds and being public can lead to the presence of people in the space and create an environment for promoting interactions, vitality, dynamism and social growth of the city. this letter aims to reach to solutions in promoting social interactions in commercial complexes regardiding the pattern of traditional markets. the hypothesis of this study is that there is a significant relationship between legibility patterns, sense of place, stillness, dynamics, motion, light, variety of form and geometry and patterns of activity in traditional iranian markets with social interactions. the research method of this article is a combination, in the first part, the physical components of the market were extracted by using library studies and observing and examining a case study of the isfahan market, and in the second part, through open interviews with twelve experts in the field of architecture, the effective components were determined using the snowball method. . in the next step, the data obtained from the case sample was analyzed in a quantitative way using a questionnaire that was distributed among the users of commercial spaces in region 5, in order to identify the components that can be used in today's commercial complexes. the obtained results show that using the components of sense of place, vitality, and spatial permeability and diversity in the design of commercial complexes can improve social interactions among users of these spaces.