خلاصة:
هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر تعهد و پذیرش بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه بود. روش این پژوهش نیمه آزمایشی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرج در سال تحصیلی 97-1398 بودند. نمونه آماری ١٥ نفر به عنوان گروه آزمایش و ١٥ نفر به صورت گروه کنترل انتخاب شدند و با استفاده از پرسشنامه جنبه های اجتماعی شناختی اضطراب اجتماعی پاکلک مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش طی هشت جلسة یک و نیم ساعته تحت آموزش برنامه پذیرش و تعهد قرار گرفتند اما گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکردند. تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیره نشان داد که مداخلات مبتنی بر پذیرش و تعهد بر کاهش اضطراب اجتماعی دانش آموزان دختر موثر بوده است. نتیجه گرفته میشود که درمان مبتنی بر تعهد و پذیرش با رهنمود دانش آموزان به پذیرش به اجتناب از افکار منفی و آگاهی نسبت به افکار خود و در نتیجه انتخاب بهتر سبب بهبود اضطراب اجتماعی در دانش آموزان دختر میشود.