خلاصة:
بدون شک عدالت تربیتی و آموزشی یکی از بحث های اصلی در هر نظام آموزشی است و برای تحقق آن تلاش های زیادی میشود. اگرچه نتایج پژوهشها در خصوص شناسایی عوامل ایجاد عدالت آموزشی و تربیتی و دسترسی برابر افراد، اثرات مثبت این امر را آشکار ساخته و نظام های آموزشی در حال حرکت به این سمت هستند؛ با این وجود موانع متعددی برای تحقق وجود دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی عدالت آموزشی در نظام آموزشی، آموزش و پرورش و به روش توصیفی - تحلیلی انجام شده است. تحقق عدالت آموزشی، زمینهساز دسترسی راحتتر افراد به محیط ها و امکانات آموزشی شده و نهایتا موجب افزایش انگیزه و امید به تحصیل میشود.