خلاصة:
این پژوهش حاضر با هدف اثربخشی مدیریت استرس به سبک شناختی رفتاری برکیفیت زندگی دانش آموزان دختر مدارس شبانه روزی شهرستان قیروکارزین انجام گرفت، از منظر روانشناختی، پژوهش کاربردی از نوع پژوهش های نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل همراه با گمارش تصادفی است. جامعه آماری پژوهش شامل دانش آموزان دختر متوسطه دوم در مدارس شبانه روزی شهرستان قیروکارزین به تعداد 100 نفر بود. ابزار گردآوری اطلاعات در این ویلیامز و باتن ) 1981 ( و پروتکل آموزش مدیریت استرس به سبک )QOSL( پژوهش، پرسشنامه کیفیت زندگی در مدرسه مورد تحلیل قرار گرفت. SPSS شناختی رفتاری بوده است. یافتههای حاصل از آزمون تحلیل کواریانس که توسط نرم افزار 0 می / یافتهها نشان داد آموزش مدیریت استرس به سبک شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی دانش آموزان با ضریب اتا= 285 تواند اثربخش باشد و همچنین آموزش مدیریت استرس به سبک شناختی رفتاری بر مولفه های کیفیت زندگی دانش آموزان می تواند تاثیر گذار باشد. درنتیجه کیفیت نامطلوب زندگی دانش آموزان توانسته است بهزیستی روان شناختی آنها را به خطر اندازد. با توجه به اینکه دانش آموزان نسبت بسیار بالایی از زمان زندگی خود را برای مدرسه و در مدرسه صرف کرده اند، بنابراین ارزیابی کیفیت زندگی آن ها از اهمیت زیادی برخوردار بوده است.