خلاصة:
هدف این پژوهش تبیین«حلقههای یادگیری» وایتهد ونقش آن در«آموزش و یادگیری تفکرمحور» است، که بارویکرد توصیفی وروش تحلیل مفهومی با مبنا قراردادن نظریه «آموزش ویادگیری»وی مفاهیم اصلی پژوهش را مورد تحلیل مفهومی دقیق قرارداده، ضمن استخراج مولفههای تربیتی، اقتضائات این نظریه را درعرصۀ تعلیم وتربیت تجویز مینماید وبه دوسوال پژوهشی پاسخ میدهد1. حلقههای یادگیری وایتهدچگونه منجربه آموزش ویادگیری تفکرمحورمی شوند؟ 2. اقتضائات نظریه وایتهددرآموزش چیست؟ ابتدا نظریهی انتقادی، سپس اضلاع مثلث یادگیری تبیین میشوند: درضلع اول «آهنگ ووزن»، درضلع دوم «مراحل رشد ذهنی» و«موزون بودن رشد»، ودرضلع سوم نقش«آزادی وانضباط»، درسه مرحله «شوق، دقت وتعمیم» تشریح میشود. شوق درمرحلهی اول حلقهای ایجاد میکند که با اتصال به حلقههای بعدی چون گردابی تمام مراحل را به هم میپیوندد. دراین مرحله سیطرهی «آزادی» موجب ادراک درکودک میشود. درمرحلهی دوم استیلای«انضباط» بر«آزادی» موجب افزایش دقت، کشف وفهم میشود. درمرحلهی سوم استیلای«آزادی» بر«انضباط»سبب میشود کودک با تفکرمنطقی واستدلالی، آموختههایش را به موقعیتهای زندگی اش تعمیم دهد. درهمۀ مراحل نقش معلم حفظ شوق است و«آزادی وانضباط» همچون ستونهای نظریه حضوردارند. این مراحل همپوشانی داشته، درفرایندی مارپیچی درحال تکرارند وبا آموختههای قبلی ارتباط معناداری ایجاد میکنند. اقتضائات نظریهی وایتهد عبارتنداز: حذف ایدههای راکد، نقش تشویقی معلم، تناسب رشد ذهنی کودک با مطالب درسی، خلاقیت، اخلاقمحوری و شجاعت اخلاقی معلم.
The purpose of the present study is to explain Whitehead's "learning circles" and its role in "thinking-oriented teaching and learning" which answers two questions: how do whitehead learning circles lead to thinking-oriented learning? What are the requirements of Whitehead's educational theory? First, the critical theory, then the sides of his learning triangle is explained: the first side, "tune and weight", the second side, "stages of mental growth" and "balance of growth" and the third side, role of "freedom and discipline" in three stages of "enthusiasm, accuracy and generalization". At first, enthusiasm creates a ring that connects all the stages, like a vortex, which the domination of "freedom" motivates perception. Secondly, the dominance of "discipline" over "freedom" increases precision and discovery. Finally, conquest of "freedom" over "discipline", the child generalizes what he has learned to life situations. In all stages, the teacher's role to maintain enthusiasm and "freedom and discipline" is the pillars of the theory. These stages overlap and repeating in a spiral process and create a meaningful connection with the previous learning. The requirements of Whitehead's theory include: eliminating stagnant ideas, encouraging teacher's role, appropriateness of the child's mental development with the curriculum, creativity, teacher's moral orientation and courage.