خلاصة:
امروزه یافتن افرادی با تواناییهای برتر شناختی در آموزش و پرورش هر کشوری از اهمیت خاصی برخوردار است. غالبا معلمان، والدین و خود افراد از استعدادهایشان به درستی آگاه نیستند. هرگاه معلمان و والدین، استعداد دانش آموزان و کودکان خود را شناسایی کنند، میتوانند آنها را در مسیر درست هدایت نمایند. بدون شک معلم در تمام نظام های آموزشی دارای نقش کلیدی و اثرگذار است و انتظار جامعه از مدرسه و معلم این است که جوانانی را برای زندگی واقعی در جامعه فردا آماده کند، لذا دانش، مهارت و تواناییهای زنان و مردان آینده به دانایی، توانایی، صلاحیت، تلاش و احساس مسئولیت معلمان امروز بستگی دارد. بنابراین سعی کردیم با ذکر مفهومی از استعداد و حرفه معلمی سپس به بررسی یافتههای مقالات انجام شده در زمینه نقش معلمان ابتدایی در شناسایی و پرورش استعدادهای دانشآموزان بپردازیم. روش پژوهش تجزیه و تحلیل کتابخانه ای- مروری است که برای جمعآوری اطلاعات از مقالات، کتب، اسناد و پایگاههای اینترنتی معتبر در این زمینه بهره بردهایم. نتایج بررسیها حاکی از آن بود که سنجش استعداد دانشآموزان و هدایت آنها به سمت پرورش استعدادهایشان همواره مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت بوده؛ از این رو معلمان میتوانند بسته به هنر معلمی خود، فرصتهایی را برای دانشآموزان فراهم کنند که بتوانند مبتنی بر علایق خود، تلاش کرده و استعدادهای خود را در زمینه های مختلف شکوفا سازند.